Moderní škola, to není učitel s rákoskou, ale průvodce na společné cestě, míní učitel Pražák

16. leden 2023

Politická diskuse o školství se ve většině případů točí kolem platů učitelů, méně se už ale věnuje tomu, co a jak by se mělo učit. Podle učitele a propagátora moderní výuky Daniela Pražáka je důležitá především kontinuita, kterou dnes narušují třeba jednotné přijímací zkoušky. „Z druhého stupně základních škol se stává závod o přijímačky. Do deváté třídy mohou s žáky objevovat, ale pak je ten tlak takový, že musí připravovat na přijímačky.“

„Přijímačky na střední školy jsou často mnohem podrobnější, tvrdší a náročnější, než co ukládá rámcový vzdělávací program. A tato diskrepance nám narušuje kontinuitu, kterou by školy, rodiče, učitelé, děti potřebovali k tomu, aby se vzdělávání dělo lépe a radostněji,“ zdůrazňuje s tím, že jednotné přijímačky jsou slepou odbočkou a bylo by dobré je zrušit.

Čtěte také

Rámcové vzdělávací programy prý dávají učitelům velkou svobodu, co a jak budou učit. Pro to, aby si rodiče mohli vyhodnotit, která škola je dobrá, je prý ale nutné sledovat i to, jak velkou váhu v ní má slovo žáků.

„Byl jednou jeden politik a zároveň ředitel školy, který řekl, že sice má školní parlament, ale že v něm si mohou děti tak maximálně rozhodnout, jaká bude barva sedaček. To není dobrý příklad,“ konstatuje učitel dějepisu a přírodopisu na ZŠ na Strossmayerově náměstí v Praze.

Ukazatelem dobré školy je i to, jak děti tráví čas o přestávkách.

Ukazatelem dobré školy je pak i to, jak děti tráví čas o přestávkách. „Myslím, že učím na dobré škole – máme ping-pongové stoly, stolní fotbálek. Děti si samozřejmě také hrají na mobilech, ale třeba i společně a tuží tak kolektiv,“ popisuje.

Škola, Minecraft a memy

Stejně jako u předchozích generací platí, že aby učitel děti zaujal, musí dané téma přenést do jejich světa. „Můj kmotřenec hraje počítačovou hru Minecraft a to, jakým způsobem dokáže vyprávět o geologii a jak si ji s tou školní geologií dokážou propojovat děti, které Minecraft hrály, to je pro mě velmi cenná lekce,“ přiznává.

Když vypukla ruská agrese na Ukrajině, bylo z mého pohledu až povinností učitele žáky uklidnit a navést na relevantní zdroje.

Osvěžením výuky mohou být i takzvané memy, tedy vtipné obrázky s textem. „Já to používám jako jednu z forem zpětné vazby, když chci na konci nějakého tématu zjistit, co se žáci naučili. Třeba tím, že vytvoří mem, kterým si to zopakují. Kreativita žáků je v tom úžasná, sám se tím něco naučím,“ poznamenává Pražák.

Čtěte také

„Moderní škola, to není učitel s rákoskou, ale průvodce na společné cestě,“ podotýká s tím, že dobrý učitel by měl žákům naslouchat a budovat ve třídě bezpečné prostředí, aby se mu žáci a žačky nebáli s něčím svěřit. 

Často prý také s žáky probírá aktuální dění ve světě, zejména pak v posledním roce.

10 pod 40

Český rozhlas Plus oslaví v březnu tohoto roku deset let od začátku svého vysílání. V rámci oslav nabídne také rozhovory s deseti výjimečnými mladými osobnostmi pod 40 let.

„Když vypukla ruská agrese na Ukrajině, bylo z mého pohledu až povinností učitele je uklidnit a navést na relevantní zdroje. Udělali jsme s kolegyní dva dny mediální výchovy k tématu ověřování zdrojů,“ přibližuje.

„Chtěli jsme to vzít z obou stran, takže jsme ověřovali i příběh ukrajinského stíhacího letce, který údajně sestřelil nejvíc letadel od druhé světové války. A zjistili jsme, že to vlastně ověřit nejde a kdybychom to sdíleli, tak napomáháme potenciálnímu šíření dezinformací,“ uzavírá.

Poslechněte si celý rozhovor v Interview Plus.

autoři: Jan Bumba , ert

Související