Mít málo vysokoškoláků je pro Česko nevýhodné. Nejsme pak schopni konkurence na trhu práce, upozorňuje ekonom Münich
Stát by měl letos dát na vzdělávání a přípravu studentů 273 miliard. Výdaje na školství za posledních pět let narostly o 70 miliard. Podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) by se rozpočet měl navýšit k 300 miliardám. Dostane se i na vysoké školy? V pořadu Řečí peněz odpovídá ekonom Daniel Münich z CERGE-EI.
Vysoké školy a univerzity požadují navýšení rozpočtu minimálně o šest miliard korun. Ministerstvo tvrdí, že za nízké mzdy v humanitních oborech může systém odměňování.
Čtěte také
Vysoké školy se ale brání. Podpořil je také například bývalý ministr školství Robert Plaga (dříve za ANO), který uvedl, že je celý systém podfinancovaný. Podle ekonoma Daniela Münicha je však systém především zastaralý.
„Je velká škoda, že v oblasti terciálního vzdělávání nedošlo k žádným zásadnějším reformám. Některé jsou sice pozitivní, ale jsou jen dílčí,“ upozorňuje ekonom.
„Řada kritiků říká, že musíme vysoké školy vyhladovět, ať se začnou víc otáčet, a pak jim peníze dát. To je stejně hloupé doporučení,“ domnívá se Münich.
Pravdu ale podle něj mají experti, kteří upozorňují, že jsme se v současném systému za poslední dvě tři dekády nepřiblížili k evropské špičce ve vzdělávání. Jen zvyšujeme požadavky na rozpočet.
Pracovní síla
„Vláda je v těžké situaci. Peněz není nikdy dost. Obzvlášť v českém rozpočtu,“ přiznává Münich. Upozorňuje ale na klíčovou roli, kterou by mělo vzdělávání i s ohledem na rozpočet hrát.
„Když to změříme podílem na HDP, vezmeme v potaz, že zaostáváme a že podíl vysokoškolsky vzdělaných mladých lidí v Česku patří k výrazně podprůměrným v Evropě, tak je to do budoucna pro republiku obrovská nevýhoda,“ upozorňuje ekonom.
Stav školství totiž souvisí s naší konkurenceschopností na trhu práce. „Máme málo vzdělanou pracovní sílu,“ uzavírá Münich.
Jak obstál nový systém přijímacích zkoušek? A promění se výrazně školská legislativa? Poslechněte si celé Řečí peněz v audiozáznamu. Moderuje Václav Pešička.
Související
-
Šikana? Důležitá je příprava pedagogů, říká šéf AiSIS. Klíčový je školní psycholog, dodává náměstek
Daří se českým školám v prevenci a řešení šikany, nebo mají v tomto ohledu stále velké rezervy? A může je nové opatření ministerstva školství pomoct vyplnit?
-
Českou vědu trápí kult průměrnosti. Oslabit to jde jen zahraniční konkurencí, míní prorektor UK
Univerzita Karlova obsadila 246. místo v žebříčku světových univerzit. Jde o nejlepší hodnocení za poslední dekádu, tvrdí ekonom a prorektor Ladislav Krištoufek.
-
Slejšková: Školství je jako orloj, jedno kolečko ho může zablokovat. Změna musí být rychlá a celková
Ministerstvo školství zahájilo dvouměsíční veřejné konzultace nového rámcového vzdělávacího programu. Co by měly přinést?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.