Ministr Kupka o zvažované rychlosti 150 km/h: Je to vjemově silné, řidiči už nebudou dál zrychlovat
Nová vláda slibuje, že ve vybraných úsecích dálnic zvýší maximální povolenou rychlost na 150 kilometrů v hodině. „Míříme k tomu, abychom dokázali zajistit co největší soulad společnosti s tím, co na druhou stranu přinášejí dopravní předpisy,“ tvrdí ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka. Aleš Vémola, docent Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně a soudní znalec, s návrhem na zvýšení maximální rychlosti nesouhlasí.
„Nepřinese to kromě ušetření pár minut nic a bude to kontraproduktivní vzhledem k bezpečnosti provozu,“ varuje Vémola.
Čtěte také
Takové obavy Kupka nemá. „Tato rychlost je podmíněna tím, že půjde o úseky dálnic vybavené moderní telematikou jako v zahraničí, kde řidiči projíždějí pod moderními proměnnými dopravními značkami. Limitní rychlost by se pak měnila podle viditelnosti a hustoty dopravy právě až ke 150 kilometrů v hodině,“ vysvětluje.
Dálniční síť nejen v České republice patří mezi ty bezpečnější infrastrukturní sítě. „Tam k nehodám dochází v menším počtu, za rok 2020 to bylo sedm procent z celkového počtu. Není možné ale počítat, že by se tento rychlostní limit zvýšil v celé dálniční síti,“ upřesňuje Kupka.
Větší rychlost, větší respekt?
Stávající pravidla silničního provozu zapomínají na bezpečnou vzdálenost, která při vyšší rychlosti bude mít vliv, upozorňuje na jedno z rizik docent Vémola:
Čtěte také
„Ta u nás není přesně definovaná. Podle nás, soudních znalců, je při 130 kilometrů v hodině minimálně 36 metrů, při 150 to bude 42 metrů.“
„Nebude-li uzákoněno, že je tuto bezpečnou vzdálenost dodržovat na všech silnicích, tak jako je tomu ve všech zemích Evropské unie, tak je to problém. Jako jediní to nemáme a platí, že dokud nenarazím, tak nemůžu být postižen,“ popisuje současnou praxi Vémola.
Podle nás, soudních znalců, je bezpečná vzdálenost při 130 kilometrů v hodině minimálně 36 metrů, při 150 to bude 42 metrů.
Aleš Vémola
Ministr však ujišťuje, že bezpečná vzdálenost bude mít v novém zákoně místo. „Jde o jeden z parametrů bezpečného provozu, ale je třeba větší informovanosti a respektu samotných řidičů. Změny, které chystáme, by měly být právě co nejrozumnější a nejjednodušší.“
„Když se podaří dát dohromady soubor předpisů, které budou co nejvíce odpovídat přirozené logice, chování řidičů i situaci na silnicích, tak to i podle zkušeností ze světa povede k tomu, že se dopravní předpisy budou těšit většímu respektu,“ očekává Kupka.
Rychlost, nejčastější příčina nehody
Podle znalce ale zvýšení rychlosti respekt k pravidlům nezvýší. „Statisticky je nejčastější příčinou dopravních nehod nepřiměřená rychlost. Obávám se, že s povolenou rychlostí 150 kilometrů v hodině to bude jen eskalovat.“
Čtěte také
„V Polsku sice mají také vyšší rychlost na všech dálnicích, ale také tam na každém desátém kilometru stojí policie a nikdo si netroufne jet rychleji a nedodržovat bezpečnou vzdálenost. Máme tedy co dohánět,“ tvrdí soudní znalec.
Ministr se ale neobává, že by zvýšení povolené rychlosti na vybraných úsecích vedlo k celkovému zvýšení rychlosti na českých silnicích. „Podle psychologů je tato rychlost už vjemově silná a zájem dál zrychlovat nebude nastávat – jako u 130 kilometrů v hodině,“ věří Martin Kupka (ODS).
„Jen doplním dnešní zkušenost z jízdy autem: Lidé přejíždějí přes plné čáry, přes šrafy na křižovatce, kde je padesátka, asi osmdesátkou a v obyčejné Octavii. Smysl řidičů pro přirozenou ukázněnost u nás není. Bohužel,“ konstatuje Aleš Vémola.
Poslechněte si celou debatu. Ptá se Tomáš Pancíř.
Související
-
Pražské dopravě uleví dokončení okruhů, ne rychlost 30 km/h, tvrdí starosta Prahy 9 Portlík (ODS)
V Paříži platí pro řidiče maximální rychlost 30 km/h. Měla by se Praha inspirovat, aby se zlepšila dopravní situace v metropoli?
-
Doprava v Praze? Je to jako s léčbou obezity, kdy vám pouhé povolení opasku nepomůže, říká expert
„Civilizované město není to, kde mají všichni obyvatelé automobil, ale to, kde ti nejbohatší jezdí veřejnou dopravou,“ překvapuje specialista Vojtěch Benedikt.
-
Hluk z dopravy škodí zdraví. Studie z Oxfordu potvrdila jeho souvislost s obezitou
Rozsáhlý výzkum univerzity v Oxfordu založený na datech o půl milionu lidí ze tří různých evropských databází potvrdil výsledky studií, které spojují hluk s obezitou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka