Pavel Kosatík: Podnikání pod Davidovou hvězdou. Příběhy židovských magnátů za první republiky
Pavel Kosatík ve své nejnovější knize vypráví příběhy rodin židovských magnátů, kteří své podnikání rozvinuli za první republiky. Patřil k nim továrník Emil Kolben, zakladatel pozdějšího podniku ČKD. Nebo Jindřich Waldes, jehož stiskací knoflík, takzvaná patentka, se využívá dodnes. Byli to i obuvníci Friedrich Leopold Popper nebo Otto Reich. Někteří podnikatelé podporovali české vlastence, jiní židovské, většina pomáhala svým zaměstnancům. A na většinu z nich se zapomnělo.
„Lidé si někdy ze setrvačnosti mohou myslet, že židovský element se uplatňoval hlavně v bankovnictví nebo v nevýrobních sférách,“ říká Pavel Kosatík.
„Oni ale velmi často byli přímo u zrodu hodnot. Nebýt židovského podnikatelského elementu, tak každá debata na téma hospodářského liberalismu v Čechách a na Moravě by byla mnohem kratší, než většinou je. Navíc to nebyly příběhy sobeckého liberalismu.“
Většina podnikatelů proslula také jako filantropové a vytvářeli promyšlené sociální programy pro své zaměstnance.
I na to poukazuje Kosatík ve své knize Podnikání pod Davidovou hvězdou. Skládá v ní příběhy desítky továrníků. Některé jejich podniky fungují dodnes, jiné zanikly.
Čtěte také
Zaposlouchejte se do příběhu pražských Bondyů, kteří v českých zemích podnikali po více než čtyři generace a byli spjati s národnostním probuzením. Připomeňte si začátky Emila Kolbena, který nakonec vyráběl vše od špendlíků po lokomotivy.
Věděli jste, že obuvnickému impériu Baťa konkurovali dva židovští podnikatelé? Nebo že vliv impéria rodiny Petschků, spojené s uhelným průmyslem, přerostl hranice střední Evropy?
V Radioknize uslyšíte také o textilním magnátovi Alfredu Löw-Beerovi a o Josefu Auerbachovi, který produkoval v Československu filmy a je spojen s legendárním filmem Extase.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.