Mandatorní výdaje

8. září 2004

Vláda dnes bude jednat o rozpočtu, ale dnes ho nedojedná. Mezi ČSSD na straně jedné a Lidovci a Unionisty na straně druhé nepanuje shoda, jak vysoký deficit si může dovolit státní kasa. Když menší koaliční strany navrhují více šetřit, jsou ironicky ujištěny, že jim nebude bráněno šetřit v resortech, za které odpovídají jejich ministři.

Zmíněný bonmot neslyšíme poprvé, je to dobře známý opakovaný vtip, který přestává být vtipem. Důležitost jednotlivých resortů přece nelze hodnotit podle toho, kdo je momentálně řídí. Kritériem užitečnosti státních výdajů by snad měl být zájem občanů. Problém je v tom, že různí občané mají různé zájmy. Pokud se vláda shodne, že není moudré škrtat v investicích do budoucna a upřednostní škrty mandatorních výdajů, bude to dobrá zpráva pro lidi, jejichž životní úroveň se zvyšuje s hospodářským růstem. Daní za takto prosazovaný hospodářský růst ovšem bude zhoršení životní úrovně těch, které drží nad vodou mandatorní výdaje. Výsledkem dlouhých rozpočtových diskusí bude nakonec řešení, které většině občanů zajistí mírné zvýšení životní úrovně za cenu snížení životní úrovně chudé menšiny. Ať už díky nynější vládě či některé příští nás nakonec nemine povinné ozdravení veřejných financí a ekonomický růst. Státní kasa nikdy nebude příliš plná, ale podobně jako nyní v Polsku se určitě najdou prostředky, ze kterých se hladovějícím zabezpečí alespoň jednou denně teplé jídlo. V Polsku dnes dostává jídlo zdarma každý pátý žák a student. Ambiciózní program, který má zajistit jídlo pro půl druhého miliónu hladovějících Poláků, má politickou podporu starostlivé vlády, která slyší na argument, že je ostuda, když v Polsku, které je členem EU, omdlévají děti během vyučování hlady.

autor: iho
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.