Lída Rakušanová: Mezi nejvyspělejší země světa se jde jinudy

14. leden 2022

Mezi „nejvyspělejší země světa“ chce Českou republiku posunout nová vládní koalice. Tak to alespoň formuloval její šéf Petr Fiala (ODS), když představoval v parlamentu programové prohlášení své vlády. Pokud to myslí vážně, měl by se ovšem jasně a bez vytáček přihlásit ke směru, kterým se nejvyspělejší země tohoto světa už vydaly. Jejich cílem je přestat ničit planetu vypouštěním skleníkových plynů do ovzduší a říká se mu Green Deal.

Slovo v České republice kvůli populistům tak zprofanované, že se ho i seriózní politici málem bojí vyslovit.

Čtěte také

Přitom je to právě Česká republika, která by vzhledem k závislosti své ekonomiky na automobilovém průmyslu měla Green Deal chápat nikoli jako další buzeraci EU, ale jako obrovskou šanci. Jde totiž o technologickou revoluci, o které se mezi nejvyspělejšími zeměmi nediskutuje, protože tam už probíhá.

Německá automobilka Volkswagen, pod kterou spadá i Škodovka, vyrábí už dnes víc elektroaut než vozidel se spalovacími motory. Spolková vláda vyčlenila dalších 300 milionů eur na nabíjecí stanice. Německá zásilková služba DHL bude od příštího roku dopravovat zásilky letadly na baterie místo na kerosin. Od izraelsko-americké firmy, která je představovala před třemi lety v Paříži, si jich zatím objednala celkem 12. V Jižní Koreji je od loňska ve zkušebním provozu tramvaj s vodíkovou technologií.

Další jaderné bloky v Dukovanech

Německé spolkové dráhy testují na jedné ze svých tratí IC vlak, který jezdí s minimálními emisemi na biodiesel recyklovaný z vyjetého oleje. V Institutu technické chemie ve Freibergu recyklují ze starých baterií pro výrobu nových vzácné kovy jako kobalt, nikl, mangan a především lithium.

Čtěte také

Na veletrhu v Mnichově se veřejnosti představila recyklovatelná elektroauta, vyrobená kompletně z recyklovaných materiálů. Ve Švýcarsku tisknou autodíly na 3D tiskárně a stěžují si, že jsou automobilky na tuhle jejich revoluční technologii zatím moc konzervativní.

Obvyklou námitku, že kdyby začala na elektřinu jezdit všechna auta, tak kde bychom vzali tolik proudu, smetli němečtí odborníci na energetiku ze stolu výpočtem, že by už využití moderních fotovoltaických panelů na pouhých 20 procentech dnešní střešní plochy Německu bohatě stačilo pro splnění všech jeho bezemisních cílů.

Nehledě na to, že se fotovoltaické parky v Německu staví například na bývalých skládkách nebo na sloupech nad agrárními plochami, kde se pěstují zemědělské plodiny. Po jaderných elektrárnách, z nichž se tři poslední zavírají letos, v Německu nikdo neteskní. Panuje tam konsensus, že se jedná nejen o nebezpečnou, ale hlavně o zastaralou technologii, do které je škoda strkat peníze.

Lída Rakušanová

V programovém prohlášení české vlády je kromě slibu stavět další jaderné bloky v Dukovanech řeč ještě o podpoře fotovoltaiky „na minimálně sto tisících střech do roku 2025“. O elektromobilitě tam není ani slovo.

Pokud to tak zůstane, může Česko zapomenout například i na turistický ruch, jelikož si turisté „z nejvyspělejších zemí“ nenatankují v Česku ani svá elektroauta.

Autorka je komentátorka Českého rozhlasu

Spustit audio