Kritériem pro dobrou investici do mladého umělce je jistota, že to nepřestane dělat, míní malířka Sedlo

2. září 2022

Příliš často podle ní lidé hledají jednoduchá řešení, která její obrazy rozhodně nenabízejí. Jsou naopak plné symbolů a skrytých příběhů. K jejich rozluštění ale prý neexistuje jeden konkrétní klíč. „Maluji samozřejmě s nějakým záměrem nebo významem, který do toho vkládám. Je pro mě ale důležité, když to na diváka působí, vzbudí to v něm nějaké emoce a když to začne číst nějakým svým způsobem,“ říká malířka Klára Sedlo.

„Často mě překvapuje, že některé věci, které vnímám jako temnější, hluboké, zajímavé, tak jsou pro spoustu lidí naopak děsivé,“ svěřuje se.

Čtěte také

Malířka o sobě říká, že se s obrazy snaží pracovat abstraktně, byť věci zobrazuje realisticky.

„Mám nějaký reálný objekt, který realisticky zobrazuju, třeba zátiší s pomerančem. Ale to, jak ho umístím do obrazu, jak pracuji třeba s barvou pozadí nebo s plochou, tak to je abstraktní práce. I přesto, že je tam reálný objekt, tak se soustředím na to, jak v tom formátu fungují dohromady jednotlivé plochy barev.“

Její výtvarný styl se podle ní nachází někde mezi magickým realismem, pop realismem, realistickou malbou a symbolismem.

Můžu říct, že tohle stoprocentně dělat nepřestanu.
Klára Sedlo

V její tvorbě se silně projevuje analytičnost, která ale žije v symbióze s chaosem a fantazií. „Mám potřebu všechno pochopit do detailu, rozebrat si, jak obraz funguje, proč působí takto, jaká je kompozice, geometrie, druhy perspektiv, jak fungují barvy a jak funguje lidské oko.“

Čtěte také

Sedlo je absolventkou pražské AVU, která ji k tvorbě dala prostor a také reflexi jak ze strany vyučujících, tak i spolužáků. „Prostorem nemyslím jen ten fyzický, že tam máte ateliér, ale i časový, že máte šest let na to, abyste tvořili, hledali, zkoušeli nové věci a konzultovali to s lidmi z oboru.“

Klára Sedlo

Pro investici je prý jméno Klára Sedlo to správné. „Vždy říkám, že jedno z kritérií pro dobrou investici do mladého umělce je vědět, že to ten umělec nepřestane dělat, že bude v tom umění pokračovat. A já můžu říct, že to stoprocentně dělat nepřestanu.“

Proč se pustila s dalšími kolegy do krátkometrážního filmu Lachout, jak se propojí s jejími obrazy, jak si užila roli herečky a co přinese výstava Bizarní dovolená? Poslechněte si celé Hovory v audiozáznamu. Moderuje Vladimír Kroc.

autoři: Vladimír Kroc , knem
Spustit audio

Související