Kristina Žantovská: Velká divadelní loupež

28. září 2023

Prý se to stává. Zatímco se na jevišti odehrává drama nebo třeskutá sranda, v zákulisí se hraje jiný příběh. Divadlo je ideálním prostorem pro podvojná dramata. Za scénou se toho někdy děje víc než před oponou. Kolik skutečných vražd, namísto těch markýrovaných, se ve filmech odehrálo právě v zákulisí. A kolik krádeží v tom lepším případě.

Takže místo děje – Nová scéna a zahajovací představení Mezinárodního festivalu Divadlo, Plzeň 2023. Po několika letech se podařilo přivézt inscenaci světově uznávaného režiséra Jana Klaty Trójanky.

Čtěte také

Na jevišti jsou barbarskými Řeky po zničení samotného města trójské ženy zbaveny všech práv, donuceny k otroctví, jsou obětovány na hrobech a surově zneuctěny. Kassandra šílí a vysmívá se svému osudu pomocí elektrické kytary a ohlušujícího heavy metalu. Polský režisér Klata ho prý má rád.

Jeviště je zasypané tunami písku, z nichž vyrůstají torza obyvatel zničené Tróje a z něhož se vyhrabou i trojské ženy – a Hekabé, manželka zabitého krále Tróje Priama, se snaží Řeky obměkčit, aby její dcery nečekal tak úděsný konec. Euripidův příběh o hrůzách války může začít.

Důležitý timing

V jeho polovině dostává publikum příležitost si oddychnout. Někteří hůře slyšící odcházejí, aby nepřišli i o zbytky sluchu, a ti, co se do hlediště vrací, se dozvídají, že během prvního aktu byly vykradeny dámské šatny a herečky jsou v takovém stavu, že představení nemohou dohrát.

Čtěte také

Nazvěme to šokem nebo afektem, kterým přísluší pláč, výkřiky, hroucení se na zem a podobně, než nastane okamžik, kdy se začne jednat racionálně. Zablokovat kreditní karty, zavolat policii a na polskou ambasádu atd. Za scénou se zase odehrávalo něco jiného než před ní.

V prvním plánu mezi publikem panuje zděšení z mezinárodní ostudy. Zvedají se otázky, kdo mohli být zloději? Jak se do šaten dostali? Divadlo nemá ostrahu? Je obrovské, jak se tam vyznali, zákulisí je vždycky labyrint. Nejmenovaný režisér se přiznal, že se tam i po měsíci režijního hostování ztrácel.

Nemohl být zlodějem někdo přímo z divadla, které dobře znal a věděl, že při hostování zahraničního souboru budou v kabelkách valuty? Nebo snad někdo, kdo festivalu nepřál a chtěl ho zostudit? Co ukáží kamery? Poradí si s tím plzeňská policie, která toho prý má moc?

Čtěte také

Jak se to celé asi odehrálo. Lupiči měli volný přístup do divadla a během heavy metalového burácení se v nenápadném civilu (jistě ne v kuklách nebo v kostýmech) propletli zákulisím, počkali až garderobiérka šatny opustí, vybrali kabelky, batohy, tašky a ještě během první poloviny divadlo opustili. Pravděpodobně věděli i to, že představení má oproti soudobým zvyklostem přestávku. A pro divadlo i pro loupež je timing důležitý.

Řeči jdou, emoce proudí a mezitím se uspíší raut, kterým mezinárodní divadelní festival vždycky začíná. A na který se leckdo těší víc než na divadelní zážitky. Rautuje se vesele až do půlnoci, zděšení opadá, začnou kolovat cynické vtipy a pak rozhodující hodnocení divadelních profesionálů: české herečky by představení dohrály. Herec jde přece na jeviště i tehdy, když se právě dozví, že mu umřela matka.

Autorka je publicistka a divadelní dramaturgyně

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.