Koncentrace vlastníků médií se posuzuje, jako by šlo o jogurty nebo hnojiva, tvrdí o dění na Slovensku socioložka médií

11. červen 2024

Velké finanční a podnikatelské skupiny, které ovládají klíčové televize a vydavatelství na Slovensku, se snaží být se státem zadobře. Jinak by mohl utrpět jich další byznys, říká socioložka médií Marína Urbániková z Katedry mediálních studií Masarykovy Univerzity Brno. Přílišná koncentrace majitelů médií je i proto riziková, neměla by se posuzovat stejně, jako transakce s jogurty a hnojivy.

Slovenský mediální trh je – podobně jako ten český – z hlediska vlastnictví silně koncentrovaný. Z toho pak vyplývají rizika, která jsou vidět teď na Slovensku.

Čtěte také

Například: ze dvou největších komerčních televizí fakticky zmizely politické diskuse a v té třetí se oslabily, když se v nich během krátké doby vyměnili dvakrát moderátoři.

Nespokojení zaměstnanci nejsledovanější soukromé TV Markíza založili stávkový výbor –kvůli obavě z cenzury zpravodajství ze strany vlastníka. Kvůli stejné obavě vznikl stávkový výbor i ve veřejnoprávní RTVS.

Potřebujeme brzdu

„Když se podíváme, jak rychle se dokázala zvrtnout situace na Slovensku, je namístě se zamyslet nad brzdami, protiváhami a opatřeními, jak koncentraci médií předejít,“ upozorňuje v rozhovoru pro pořad Peníze a vliv Urbániková.

Pokud jde o největší soukromé televize, ale i další velká vydavatelství, vlastní je z větší části finančně-podnikatelské skupiny, pro které je důležité mít dobré vztahy s vládou Roberta Fica (SMER-SD), tvrdí analytička.

Čtěte také

Ficův kabinet se vrátil k moci po vyhraných volbách loni v listopadu. Od té doby se zredukovaly politické debaty, navíc Ficova vláda s částí kritických médií nekomunikuje s tím, že jsou nepřátelská. Na tento seznam dosud patří i TV Markíza – její redaktoři si stěžují na tlaky ohledně zpravodajství ze strany majitele, společnosti CME ze skupiny PPF.  

Podle Urbánikové je zjevné, že média vlastněná velkými finančními skupinami se víceméně snaží být se státem zadobře.

„Nepamatuji si na nějaký konkrétní příklad, kdy by se takový majitel rozhádal se státem a utrpěl nějaký jeho další velký byznys. Myslím, že se tomu spíš snaží předcházet,“ upozorňuje.

Čtěte také

Snadnou koncentraci vlastnictví médií v rukou několika málo majitelů přitom podporuje podle ní nedostatečně nastavená legislativa pro posuzování dopadů takových transakcí na trh antimonopolními úřady, a to jak na Slovensku, ale i v Česku.

„Pravidla jsou velmi laxní, koncentrace na trhu médií se posuzuje úplně stejně, jako kdyby šlo o jogurty, hnojiva nebo jakýkoliv jiný segment. Nebere se tedy v úvahu, že koncentrace na mediálním trhu má potenciálně zničující účinky pro demokracii,“ dodává Urbániková. 

Kdo vlastní nejvlivnější média na Slovensku. Jaké další byznysové zájmy tito majitelé sledují? A co přinesla změna financování veřejnoprávního rozhlasu a televize na Slovensku? Poslechněte si v audiozáznamu pořadu Peníze a vliv Jany Klímové.

autoři: Jana Klímová , vik
Spustit audio

Související