Komunisti chtěli, aby ženy pracovaly stejně jako muži, nejlíp ve výrobě. Tak ale emancipace určitě nevypadá, tvrdí historik Stehlík

24. červenec 2023

Vladimír Iljič Lenin emancipaci popisoval tak, že by „žena měla být osvobozena od všední otupující a neproduktivní práce“. Myslel tím práci ženy – matky a manželky. „Žena měla vystoupit z rodiny a věnovat se celku, tedy socialistické společnosti,“ komentuje v pořadu Jak to bylo doopravdy historik Michal Stehlík. Jinou podobu emancipace zastával T. G. Masaryk – sice byl zastáncem zrovnoprávnění žen, týkalo se to hlavně možnosti vzdělání a volebního práva.

Proto se také československé ženy mohly účastnit hned prvních komunálních voleb v roce 1919. Od dob prvorepublikového Československa se pak začaly objevovat ženy političky, vědkyně i umělkyně.

Účinkuje: historik Michal Stehlík
Hrají: Adéla Kabačáková, Lenka Novotná, Pavel Soukup, Igor Bareš, Martin Myšička a David Novotný
Připravila: Ivana Chmel Denčevová
Režie: Michal Bureš

Po únorovém převratu 1948 se naplno dostala do veřejného prostoru i žena v pojetí komunistickém, tedy „v pokrokovější variantě ženství´, což představovalo plné zařazení do pracovního procesu.

„Na začátku 50. let se čekala 3. světová válka mezi Východem a Západem, tehdejší rétorika tak byla plná mobilizace a pracovního zapojení žen. I v propagandě a na plakátech, kde byla vedle muže i žena údernice,“ popisuje historik Stehlík.

Rovnoprávnost jako v Dovolené s Andělem

„Byla to falešná rovnost, protože v zákulisí zůstala rodina,“ dodává. Ideálem se stal kolektiv bez rodin – vzpomeňte na dodnes populární komedie, popisující dovolenou s Andělem.

Čtěte také

„Emancipace za socialismu rovná se žena pracující jako muž,“ vysvětluje Stehlík. „Komunistický stát si v rámci ,sociálního inženýrství‘ myslel, že připraví obecný systém a do něj nasadí obyvatelstvo. Jiný byl v letech 50., kdy stranické buňky řešily i vztahy mezi partnery nebo v rodině, jiný v 70. letech, kde se objevily další specifické prvky typu interrupční komise – a to už byl zásah do nejintimnějších sfér žen.“ 

Přesto se socialistické Československo honosilo, že ženy pracují, studují a jsou tím fakticky s muži rovnoprávné. Pohled na dobové fotografie představitelů státu dokladují, že mezi nimi opravdu žádné ženy nebyly.

Čtěte také

Zcela stranou zůstalo, že zapojení žen do „produktivní práce“ vůbec neznamenalo, že by snad mohly ženy přestat pracovat tzv. neproduktivně – tak se totiž označovala péče o děti, domácnost a manžely.

Na otázku pořadu Jak to bylo doopravdy, jestli socialistické Československo bylo lídrem emancipace žen, jak o sobě často tvrdilo, historik Stehlík odpovídá: „Rozhodně nebylo lídrem emancipace, kterou někdo se shora nařídil, protože nevycházelo z přirozeného emancipačního hnutí. Socialistická emancipace byla koncentrována pouze na ženu ve výrobě. Proto se o skutečné emancipaci rozhodně hovořit nedá.“  

Celý pořad Jak to bylo doopravdy najdete v audiozáznamu, připravila Ivana Chmel Denčevová.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.