Klára Notaro: Francie se zbavila části průmyslové výroby – teď lituje a snaží se chytit druhý dech
Když se řekne Francie, tak si mnozí představí turistická letoviska, lyžování v Alpách, koupání u moře, slavná muzea, Monu Lisu, Eiffelovku, kavárny, gastronomii, luxusní oděvy. Když se k tomuto výčtu přidá ještě letecký průmysl, tak máme obraz toho, co táhne francouzskou ekonomiku.
Francie dospěla do tohoto stavu díky rozhodnutím nebo váhání politiků posledních desítek let.
Čtěte také
Jacques Chirac, Nicolas Sarkozy a François Hollande nechali přestěhovat celá odvětví průmyslu do jiných zemí, zejména do Asie, kde je pracovní síla levnější a ohledy na zájmy zaměstnanců nepatrné v porovnání s Francií. Růst nezaměstnanosti související s odchodem podniků do ciziny se řešil štědrými podporami, ale společnosti uškodil. Jen málo podniků se stěhuje zpět do Francie – jako například výrobce lyží Rossignol, který po převedení výroby lyží zpět z Tchaj-wanu si nemůže vynachválit zaměstnance v Alpách.
Krátkozrakost politiky převádění výroby do ciziny se projevila v plné síle, když vypukla pandemie a Francie si musela přiznat, že už nevyrábí léky a zdravotnické pomůcky a že musí čelit nedostatku. Ani Pasteurův institut zabývající se výzkumem v oblasti vakcín, ani žádná francouzská farmaceutická firma neuvedly na trh vakcínu proti covidu – výzkum je totiž ve Francii dlouhodobě podfinancován.
Kupovat opotřebené, ale fungující věci
Francie se stala zemí služeb, které, jak se ukázalo, nemohou spasit ekonomiku žádné země. Francouzské automobily se dnes částečně vyrábějí v jiných zemích, ale vzhledem k probíhajícím změnám v koncepci pohonu aut se výroba zatím nebude přesouvat zpět do Francie.
Čtěte také
Ale obraz není tak černý, jak by se mohlo zdát. Jsou tu i dobré zprávy. Ve Francii existují obory, ve kterých se výzkum neomezil jen na průzkum trhu, ale zaměřil se na nové technologie. Na robotiku. Na modernizování dopravních prostředků. V prodeji se například brzy objeví bezvzdušné pneumatiky značky Michelin s delší životností a tím pádem ohleduplnější k přírodě.
A protože se předpokládá, že auta budou jezdit na elektrický pohon, tak se Francie začíná specializovat na výrobu baterií. Velmi úspěšná je výroba francouzských vlaků na vodíkový pohon společnosti Alstom. A francouzský Airbus nyní investuje do vývoje nové generace letadel, která budou létat také na vodík, a to už v roce 2035.
Mladí Francouzi si uvědomují, že konzumní způsob života, na který si lidé zvykli po válce během tzv. Třiceti slavných let, je neudržitelný.
Čtěte také
Příkladem tohoto chápání současného světa je francouzská firma – startup Back Market, která se zabývá renovací elektroniky, zejména mobilů. Back Market je prostředníkem mezi zájemci o levný zánovní mobil a společnostmi, které použité mobily dávají do pořádku. Back Market tak jede na vlně nové francouzské módy kupovat už opotřebené, ale dobře fungující věci. Tato mladá společnost získala vzácné ocenění Jednorožec, což znamená, že od investorů získala na slibné podnikání víc než miliardu dolarů.
Moderní francouzská ekonomika se vzhledem ke klimatickým změnám bude muset ubírat cestou udržitelného rozvoje – má k tomu již nakročeno.
Autorka je spisovatelka, žije v Paříži
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.