Když vám v online chatu někdo odpoví okamžitě, zpravidla je to nějaký stroj, prozrazuje David Menger, který stojí za jejich vývojem
David Menger pilotuje větroně, nebo se věnuje svému start-upu Wingbot.ai, který vyvíjí chatboty. Jsou to automatické komunikační programy, které umí vyřizovat dotazy zákazníků.
Čtěte také
„Chatbot je jakýsi automatický konverzační systém, se kterým si můžete psát. Podobně jako si chatujete se svými známými, s kamarády. Když se do toho zapojí technologie, která je schopná převést hlas na text, a naopak text na hlas, tak je to v zásadě automatický konverzační systém,“ vysvětluje v pořadu Hovory.
Vlastně jde o algoritmus, který umí odpovídat na předem dané otázky. Limitem chatbotů je pak podle Mengera hlavně to, že je učí člověk. „Během posledních deseti let se velmi rozvinuly technologie, které nám pomáhají porozumět to, co člověk říká či píše. Tato technologie umožnila i velmi razantní nástup těchto konverzačních asistentů,“ popisuje.
Nejčastěji v e-shopech
Mengerův start-up tak konverzační asistenty učí odpovědi na otázky, které by lidé mohli pokládat. „A my ho učíme, co má odpovědět. Ale není to jen takto jednoduché, do rozhodování, co chatbot odpoví, se zapojuje celá spousta dalších faktorů, třeba kam se ta konverzace ubírala předtím, jestli toho uživatele zná a co si o něm už může zjistit a podle toho taky tuto konverzaci dál rozvíjet.“
Když vám někdo odpoví okamžitě, zpravidla je to nějaký stroj.
David Menger
Nejčastěji jsou chatboti v e-shopech. „Zrovna v e-shopu se zákazníci dost často ptají na velmi podobné otázky, které lze velmi jednoduše automatizovat, někdy 70 až 80 procent dotazů.“ Aby se ale obchodu vyplatilo naučit robot odpovídat třeba na reklamace, musí mít nějaký problém velké množství zákazníků. Jen tak totiž ušetří za své „živé“ operátory.
Čtěte také
„V okamžiku, kdy se na nějaký typ otázky neptá zas až tolik lidí, tak je lepší, aby je odbavoval člověk. To je taky to úplně základní rozhodování – které dotazy se vyplatí automatizovat a které ne.“
Pořád jde ale o bota, který dokáže konverzovat zatím maximálně deset minut. „Myslím, že největším omezením konverzační technologie je, že ten robot je stále učený člověkem. Tento proces se sice zdokonaluje, ale tato lidská práce v pozadí zatím nebyla nahrazena a vyřešena. Proto se nebavíme s botem, jako se sobě rovným, ale stále je to diskuze s nějakou předem připravenou umělou inteligencí. Je stále limitována tím, co ho člověk naučil.“
Víte, jak poznáte, že vám odpovídá stroj, nebo člověk? „Jednoduše – když vám někdo odpoví okamžitě, zpravidla je to nějaký stroj,“ odpovídá David Menger.
Celý rozhovor i o jeho létání si poslechněte v audiozáznamu. Ptal se Ondřej Novák.
Související
-
Prouza: Vláda hodila podnikatele přes palubu. Kompenzace škrtá těm, kteří se snaží a mají e-shop
„Nejvíc jsou potrestáni ti, kteří se snažili a prodávali přes e-shopy a výdejová okénka. Ti najednou nesplňují vstupní limity pro nárok na kompenzace,“ kritizuje.
-
Kdo dnes nemá vlastní e-shop, neprodává, říká šéf firmy Shoptet Miroslav Uďan
Miroslav Uďan založil svou firmu na tvorbu e-shopů v roce 2009. Dnes patří Shoptet mezi nejznámější hotová e-shopová řešení na trhu. Jaký byl pro e-shopaře rok 2020?
-
Pohlreich: Rozvozy nepomáhají restauracím, je to past. Za dovoz jídla se má platit jako v e-shopu
Známý šéfkuchař Zdeněk Pohlreich musel ve druhé vlně zavřít dvě ze svých tří restaurací. S tou třetí Café Imperial se ale pustil do okénkového prodeje. Jak se mu teď daří?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.