Kdybych měl hlasovat pro 30 km/h v Praze, budu určitě „pro“, tvrdí známý architekt Hnilička

23. květen 2023

„Když mluvíme o urbanismu, architektuře a rozvoji měst, nejde to udělat nikým jiným než obcí nebo městem. Město prostě plánuje město – nikdo jiný to za ně neudělá,“ myslí si architekt a urbanista Pavel Hnilička. Sám by pak hlasoval pro, kdyby se město Praha rozhodovalo zavést 30kilometrovou rychlost. „Studoval jsem v Curychu, kde to bylo naprosto normální. Byly tam hlavní třídy, kde se jezdilo 50, někde i 70 km/h, ale jinak bylo celé město zónou s maximem na třicítce.“

Podle odborníků je ale míra ekologického dopadu při 30kilometrové rychlosti sporná, protože moderní vozy produkují méně škodlivin při vyšších rychlostech, nejlépe kolem 50 km/h. Podle architekta jsou ale hlavním benefitem zpomalení aut bezpečnost a omezení hluku.

Čtěte také

„Pokud se pohybuji menší rychlosti, je menší šance, že někoho přejedu nebo že vyběhne dítě a já ho srazím. Je menší šance, že dojde ke smrtelné nehodě nebo k ublížení na zdraví. Tato bezpečnost je základ a pak je tu hluk.“

„Pokud je někde ulice, kde se jezdí hodně rychle, tak jde o hlučné místo. Lidem je tam nepříjemně, tak se snaží vystěhovat za město. Tam se zas ale nedostanou jinak než autem – a do toho města pak jezdí tím autem i oni. A tak se to stále zacyklí.“

A když je podle architekta doprava pomalejší, je i plynulejší.

„Hezky to je vidět na dálnicích při silnějším provozu: Jsou řidiči, kteří se ostatním lepí ,na zadek‘ a jedou stylem plyn, brzda. Pak jsou řidiči dodržující rozestupy i v koloně, která tak ,jede‘ padesát šedesát. Ale pokud jede někdo jako pohrkanec, kolona aut se vždy zastaví,“ dodává Pavel Hnilička.

Architekt Pavel Hnilička

Poslechněte si celé Hovory Petra Viziny. Dozvíte se, jaký má architekt názor na vypouštění kol velkým SUV vozům nebo proč se dobře žije ve Vídni a špatně v Bratislavě.

autoři: Petr Vizina , lup
Spustit audio

Související