Kdy budou po českých městech jezdit auta bez řidiče?
Auto bez řidiče zvládne pozorovat objekty, vývoj aktuální situace, kontrolovat strany pomocí zrcátek, řídit, řadit, ovládat plyn i sešlápnout brzdy. Bude už v roce 2020 brázdit české silnice? Na tyto otázky ve vědeckém rozhovoru odpovídá odborník na telematiku Zdeněk Lokaj.
Telematika je relativně mladý obor, který kombinuje komunikační technologie a informatiku - studuje kombinace přenosu a zpracování dat se zobrazovacími a jinými sdělovacími systémy a prostředky. Jak je možné tento obor využít v praxi? „Například tak, že na základě nějakých informací o polohách vozidel, případně jejich intenzitách a dalších veličinách, jste schopni efektivněji řídit dopravní proud, a tím pádem i lépe využívat dopravní infrastrukturu,“ vysvětluje Zdeněk Lokaj.
V současné době je v každém automobilu zhruba 30 počítačů. V budoucnu jich bude ještě více, a tak se dá předpokládat, že na významu bude nabývat i telematika. Penzum informací, které budeme potřebovat do a z vozidel získávat, se rozšiřuje, a spolu s tím se tak zvětšuje i prostor pro telematiku.
První počítačem řízené automobily, které byly schopny dorazit do cíle po různém terénu, vyprojektovali odborníci na univerzitě ve Stanfordu. Ve spolupráci s vojenskou organizací DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) se vývoj posunul dál. Čím se v současné době zabývá výzkum v oblasti kooperativních systémů a kdo ho dělá? Kdo výzkum financuje? I na tyto otázky odpovídal host Studia Leonardo doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.