Kateřina Smejkalová: Spojené státy na cestě do středověku, Německo k sebeurčení žen
Je trpkou hříčkou osudu, že v jeden jediný den, v pátek, ve světě padla hned dvě přelomová rozhodnutí ve věci potratů, jen každá s jiným znaménkem. Dramatické zhoršení situace čeká do budoucna mnoho amerických žen. Tamní Nejvyšší soud oficiálně zrušil precedens z roku 1973 známý jako Roe vs. Wade, jak se již posledních několik týdnů na základě uniklých informací spekulovalo.
Ten s odvoláním na americkou ústavu garantoval právo na potrat v celé zemi a jednotlivé státy se tím musely řídit, ačkoli v těch nejkonzervativnějších reálně zákrok provádělo pouze minimum klinik a byly za to ze strany odpůrců potratů neustále napadány.
Čtěte také
Nyní každý stát může zavést ve věci potratů legislativu zcela podle svého, řada těch konzervativních ji dokonce již měla pro takový případ připravenou, a může ji tak začít uplatňovat v podstatě okamžitě. Jen obtížně se věří tomu, že v zemi, která sebe samu ráda vidí jako výspu svobody, demokracie a lidských práv, odteď nebude na mnoha místech možné podstoupit umělé ukončení těhotenství ani v případě znásilnění, incestu nebo ohrožení života matky.
Tváří v tvář tomuto vývoji za oceánem německým ženám jejich páteční etapové vítězství v boji za reprodukční práva pravděpodobně velmi zhořklo. U sousedů byl z rozhodnutí parlamentu v rámci plnění koaliční smlouvy mezi vládnoucími sociálními demokraty, Zelenými a liberály zrušen paragraf 219a trestního zákoníku zakazující „propagovat potraty“.
Ostražitost na místě
Ten byl pravidelně zneužíván proti lékařům a lékařkám, kteří kupříkladu na svých webových stránkách byť jen informovali o tom, že zákrok provádí a jak probíhá. Značně jim tak komplikoval práci a potřebným ženám přístup k důležitým informacím.
Čtěte také
O jeho zrušení se v Německu usilovalo dlouho, tváří odboje se stala lékařka Kristina Hänel, která podle dotčeného paragrafu byla odsouzena v roce 2017 a hodlala se dovolávat až k ústavnímu soudu. Teď již nemusí.
To zároveň ale neznamená, že by německé ženy měly vystaráno – u nás se to málo ví, ale potratová legislativa i praxe je u sousedů o dost restriktivnější než ta naše. Formálně jsou v Německu potraty nelegální, do 12. týdne těhotenství se však jejich provedení netrestá.
Ženy tam musí povinně absolvovat pohovor o svém rozhodnutí a mohou mít problém najít místo, kde zákrok podstoupit – mnoho klinik je v Německu zřizováno jednou z křesťanských církví a takové interrupce vůbec nenabízejí. Zarážející také je, že se zákrok vůbec nevyučuje na německých lékařských fakultách, a tak média čas od času píšou o různých studentských spolcích, které se to svými aktivitami snaží vykompenzovat.
Čtěte také
Je skoro absurdní muset i v roce 2022 opakovat, proč jsou nejen formální právo na potrat, ale i jednoduchý přístup k němu důležité a správné: Jde o fundamentální právo na sebeurčení ohledně vlastního těla i života, které by mělo být ve svobodných společnostech mimo debatu.
A o kterém víme, že si ho ženy tak jako tak vzít nedají, protože na něj rezignovat dost dobře nelze – zákaz umělého přerušení těhotenství potraty nevymýtí, jen z nich udělá daleko nebezpečnější záležitost, protože se budou provádět pokoutně. Případně s sebou ponese ve snaze podstoupit je v jiné zemi velmi vysoké náklady neúměrně zatěžující zejména chudší ženy.
Oba zahraniční případy nám ukazují, nejen jak obtížné může být si právo na potrat včetně jeho reálné dostupnosti vybojovat, ale i že vybojováno nemusí být navždy. To, že naše situace je oproti tomu výjimečně dobrá, neznamená, že nás se celá věc nijak netýká. I v Česku koneckonců operují různé ultrakonzervativní spolky s napojením na politiku, kterým je naše liberální potratová situace trnem v oku. Ostražitost vůči tomu, aby vývoj v USA nevyužily ve svůj prospěch, je tak i u nás na místě.
Autorka je politoložka
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.