Karel Barták: Evropská kultura napadená koronavirem

4. květen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Výstava Šero a i jas v olomouckém Muzeu umění

Snad žádnou jinou oblast lidské činnosti nepoškodila opatření proti šíření nového koronaviru tak surově jako kulturu.

Umělci a kulturní pracovníci napříč Evropou bijí na poplach tváří v tvář úplnému zákazu živé kultury. Poukazují na likvidační sociální dopady pro statisíce tvůrců i zaměstnanců kulturních zařízení. Zároveň varují před velikými škodami pro rozmanitost, invenci i dostupnost kultury v době pokoronavirové (pokud vůbec nastane).

Čtěte také

Dnešní obraz kulturní Evropy se vymyká těm nejčernějším scénářům. Louvre je uzavřen, v La Scale se nehraje, osiřel Bolšoj, festival Rock for People byl zrušen, stejně jako Tomorrowland. Na celém kontinentu, až na maličké výjimky, se nedá jít ani do kina, ani do divadla, cirkusu, na koncert a už vůbec ne na diskotéku. To se nestalo ještě nikdy.

A za zavřenými dveřmi koncertních síní, divadel, klubů, muzeí se odvíjejí příběhy herců, hudebníků, tanečníků, choreografů, ale i kustodů, techniků, bednářů, kulisáků, šatnářů, pořadatelů a desítek dalších profesí. Ze dne na den se jejich příjmy výrazně ztenčily, pokud nezanikly docela.

Štědřejší Západ

Evropská komise na žádost ministrů kultury členských zemí posbírala z celé EU informace o tom, jak se k tomuto problému jednotlivé země staví. Píše se tam hlavně o plošných opatřeních, která se vztahují také na umělce a kulturní pracovníky nebo zařízení, pokud odpovídají podmínkám.

Tedy patří do kategorií malých podniků, osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) nebo řádných zaměstnanců. Jen málokde se pamatuje na ty, kdo dělají na dohodu, kdo žádné pracovní poměry nemají, kdo jdou od štace ke štaci, nebo na ty, jejichž zaměstnavatelé už museli zavřít krám. Ať už to byl rockový klub, nebo venkovské muzeum.

Čtěte také

Obecně platí, že bohatší, západoevropské země jsou štědřejší než ty chudší, východní nebo jižní. Rakousko třeba rozdává lidem z uměleckých branží jednorázové granty z takzvaného fondu utrpení, do kterého nasypalo dvě miliardy eur.

Dánská vláda nabízí granty pro organizace, které přišly o peníze kvůli zrušení plánovaných akcí. Francie pamatuje speciálně na podporu pro sezónní nebo krátkodobé pracovníky v kultuře. V Itálii, Německu a řadě dalších zemí dostaly festivaly ze zákona právo nahradit zaplacené vstupenky vouchery platnými pro příští rok. Podle NEMO, střešní organizace evropských muzeí, dosáhne většina muzeí na státní dotace ve více než polovině zemí Evropské unie.

Kultura online

Stejná organizace hlásí, že 60 % muzeí výrazně zvýšilo přítomnost na webu. Miliony lidí v karanténě si prohlížejí online sbírky, ty slavné i ty méně známé.

To stejné platí pro symfonickou, popovou i rockovou hudbu, pro divadla, pro tanec a další formy živého umění. Internet přináší kulturu do domovů navzdory pandemii a uzavřeným hranicím. Takže buďme šťastní, že sítě zatím drží. Na druhou stranu na této komunikaci vydělávají zase jen poskytovatelé a provideři, umělci určitě ne.

Karel Barták

Jejich celoevropské organizace nyní jménem statisíců kulturních pracovníků naléhavě žádají Evropskou komisi a vlády členských zemí, aby při jednání o chystaném balíku peněz, který má dát impuls strádající ekonomice, nezapomněly na kulturu.

Aby jí také pořádně přidaly, ne jen těch 0,2 % evropského rozpočtu, jak tomu bylo dosud. Argumentují, že kultura je tmelem Evropy, že nás všechny propojuje mnohem lépe než ekonomika. Jenže pro nic takového není opora ve smlouvách. Takže by se muselo jít mimo ně, o tom si ale dovoluji vážně pochybovat.

Autor je publicista

autor: Karel Barták | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související