Jihoslovanské mauzoleum v Olomouci. Bude dál strašit okolí nebo se stane pietním místem?

1. prosinec 2014

Největší audioportál na českém internetu

Jihoslovanské mauzoleum v Olomouci | Foto: Blanka Mazalová, Český rozhlas

Ani sté výročí začátku první světové války nezměnilo chátrající a přitom unikátní mauzoleum jugoslávských vojáků v Olomouci. Jeho krypta skrývá ostatky bezmála dvanácti set padlých vojáků. Přesto tu dnes přespávají bezdomovci. Připravila Blanka Mazalová.

Návštěvníky olomouckých Bezručových sadů už dlouhá desetiletí straší silueta zchátralého jihoslovanského mauzolea.

Poničenou stavbu v parku nemohl nikdo opravit. Vlastníkem byl totiž stát, který neexistuje, Jugoslávské království. Nástupnické balkánské státy se o pohřebiště svých vojáků padlých při první světové válce nestaraly.

Nebylo jasné, kterému z nich by mauzoleum mělo patřit. Olomoucká radnice se proto se zástupci bývalých jugoslávských zemí domluvila, že majitelem bude město. Proč o budoucnosti této jedinečné kulturní památky musel rozhodovat soud? A jak rychle se podaří ruinu v byzantském slohu opravit?

„To jsou svatí Cyril s Metodějem. Tady byla Golgota. Ještě je vidět pozůstatek. Tady jsou vojenští světci. Tohle bude betonově Alexandr Něvský,“ ukazuje malým průzorem ve zdevastovaných dveřích pravoslavný farář Petr Novák zničené a sotva viditelné fresky uvnitř mauzolea.

"Ljubav za ljubav"

Petr Novák se sem chodí pravidelně modlit za zemřelé vojáky z první světové války. V kryptě jich je pochováno bezmála dvanáct set. A protože sloupoví monumentální stavby, které ve štítu vévodí velký nápis "Ljubav za ljubav" dává milosrdné přístřeší lidem bez domova, většinou se tu s bezdomovci dá také do řeči.

Pro pravoslavné věřící v Olomouci a okolí byla tato stavba od počátku útočištěm i místem setkávání. Duchovní Petr Novák otvírá starou kroniku Olomoucké obce pravoslavné. Sedáme si vedle deky jednoho z bezdomovců a předčítá zápis z roku 1926.

Duchovní správce Pravoslavné církevní obce v Olomouci RNDr. Mgr. Petr Novák

„3. června zpíval pěvecký sbor při svaté liturgii v Čelechovicích na Hané. A 10. července při převážení ostatků jihoslovanských vojínů do památníku ve Výpadě. Též při jeho svěcení následujícího dne, to jest 11. července léta páně 1926. Každoročně pak 1. listopadu sloužíme v tomto památníku panychidu, bohoslužbu se vzpomínkou na zesnulé.“

V kronice ukazuje jednu z fotografií z dvacátých let, kdy se pravoslavní věřící sešli u jihoslovanského mauzolea. Na ní je stavba ještě v plném lesku. O to bolestnější je pro Petra Nováka srovnání se současným stavem.

„Když vidíme památník, jak vypadá za první republiky a jak vypadá teď, tak asi každého přepadne smutek.“ Vzpomínka na padlé v první světové válce a myšlenka slovanské vzájemnosti. To stálo u zrodu netradiční stavby v byzantském slohu.

Na našem území se po první světové válce nacházelo mnoho válečných hrobů. Byly to oběti z ruské nebo srbské fronty. „Zde byli pohřbeni zejména pravoslavní, ale nejenom pravoslavní. Jejich ostatky byly, tuším přivezeny z vojenského hřbitova v Černovíře. Ten stav odpovídá tomu, že byl narychlo stavěný za první republiky.“

Památka patří Olomouci

Po rozpadu Jugoslávie nenašlo Srbsko prostředky na udržování památníku. Ostatní nástupnické země, Chorvatsko, Slovinsko, ani Makedonie a ani Černá Hora neprojevily o tento prostor zájem. Takže památník se ocitl v majetku města.

Aby se vlastníkem jihoslovanského mauzolea mohlo město stát, neobešlo se to bez soudního jednání. Město podalo takzvanou určovací žalobu proti Srbsku, Slovinsku, Chorvatsku, Makedonii, Černé Hoře, Bosně a Hercegovině. Soud tak měl určit vlastnické právo. Letos v červnu zazněl rozsudek. Památka patří Olomouci.

Jihoslovanské mauzoleum v Olomouci

U mauzolea čeká lidovecký náměstek primátora Ladislav Šnevajs. Ten s sebou přinesl klíč. Vstupuje do okrouhlé stavby. Připomíná tvarem rotundu. Ovšem velmi zdevastovanou.

„Tato stavba má velkou prostoru v podzemí, kde je tisíc sto čtyřicet jedna rakviček s ostatky vojáků. Postupné chátrání začalo za první republiky, potom v době nacismu, v době komunismu se to prohlubovalo, až to dospělo do tohoto stavu.“

Stav kulturní památky je neudržitelný. Oprava tím pádem velmi drahá. Město si chce proto zažádat o státní dotace, začít s opravou by se mělo příští rok, kdy dělníci zrekonstruují přístup na umělý pahorek.

„Chceme rekonstrukci rozdělit na tři etapy. V první části se chceme věnovat vstupnímu schodišti, které je staticky v havarijním stavu, potom chceme opravit nadzemní část, především z venkovní části, opravit střechu, aby se devastace neprohlubovala. Ve třetí etapě se chceme věnovat kryptě a uložení ostatků vojáků.“

Z prostředků, které město vyčleňuje na opravy a rekonstrukce památkově chráněných objektů, by měly být restaurovány byzantské malby. Jejich pozůstatky se nachází na obvodu nadzemní části. V těchto dnech probíhá intenzivní pátrání o tom, zda neexistuje dobová dokumentace.

Srbští vojáci v 1. světové válce

S restaurováním fresek by mohla pomoct pravoslavná církev. „Máme dvě myšlenky. Jednak pozvat ikonopisce ze Srbska, s čímž já nesouhlasím, protože památník zničili čeští lidé, měl by být opraven olomouckými výtvarníky. Máme jednu olomouckou ikonopisku a té bychom památník rádi zadali.“

Předseda Společnosti pro Srbsko Karel Šindlář má v plánu sestavit jmenný seznam vojáků, kteří jsou na tomto místě pochovaní. „Prostřednictvím velvyslanectví jej chceme dát k dispozici Srbsku, Chorvatsku, protože takových padesát procent potomků neví, kde byl jejich praprapraděda po válce pochovaný.“

Stavba, kterou navrhl architekt Hubert Aust, je unikátní v tom, že nese prvky neoklasicistické architektury. „Pak přešli na francouzský způsob, kde se pozůstatky vojáků daly do malých rakviček a uložily se v kryptě. Výjimečná záležitost. Podle architektů jsou ve stavbě přimíchány římské prvky, i něco z tureckých architektonických věcí.“

V mauzoleu jsou svezeny ostatky vojáků z celé Moravy. Ze Znojma, z Brna, z ostravského regionu. "Z Olomouce jich pochází sto třicet sedm, zde se ve vojenské nemocnici léčili a nepřežili svá zranění. Byl to dost složitý proces zjistit, kteří vojáci tam leží. Chceme na náš web dát jména, místa rodiště a rok narození těchto vojáků. Aby to bylo v zemích bývalé Jugoslávie známé a abychom jim pomohli najít ty své mrtvé.“

autoři: bam , sch

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.