Jan Vávra: Co nám zůstalo z předvolební kampaně?

29. leden 2023

„Odporná a asi nejhorší v novodobé české historii.“ Tak zhodnotil prezidentskou volební kampaň premiér Petr Fiala. Bohužel je mu třeba dát za pravdu. Jednotlivá témata nebyla v kampani nastolována proto, aby kandidáti diskutovali o jejich řešení, ale aby vyvolala co nejsilnější negativní vášně, především strach.

Obsah kampaně neurčovala společenská poptávka ani média, ale marketingové týmy, přičemž Babišův tým vyvolávání strachu obhajoval tím, že taková témata – podle jejich průzkumů – prý lidé požadují.

Čtěte také

Ale ani většina komentářů neřešila věcný obsah kampaně, ale naopak obratnost v manipulaci s veřejným míněním, a oceňovala taktické tahy marketérů bez ohledu na jejich dopady do společnosti. Některá média se sice snažila pravdivost tvrzení jednotlivých kandidátů ověřovat, za což si zaslouží ocenění, ovšem dopad takové racionální korekce bohužel nebyl zdaleka tak silný jako emoce, které lži vyvolávaly.

Kromě lží a špíny prohloubila kampaň i zmatek ohledně toho, koho si vlastně volíme. Spektakulární průběh kampaně uváděl zahraniční pozorovatele – aspoň ty z Evropy – v úžas. „Vzhledem k četným televizním duelům se člověk cítí spíše jako u výběru superstar,“ napsal jeden německý list.

Čtěte také

Rekordní volební účast také potvrdila, že do osoby prezidenta vkládáme neopodstatněně velké a zcela nereálné očekávání. Vrcholem snahy komerčních médií vyjít vstříc poptávce po všemocném vládci byla debata na TV Nova, která mohla budit dojem, že volíme premiéra kombinovaného s ministrem financí. I s touto potřebou spasitele se nyní, když jsme si nového prezidenta zvolili, budeme muset nějak vyrovnat.

Za to, že kampaň nabrala tento směr, nese samozřejmě odpovědnost Andrej Babiš, který po skončení prvního kola vsadil na mobilizaci všemi prostředky, čímž aktivizoval nejen své příznivce, ale i odpůrce. Nakonec to zřejmě došlo i jemu samotnému a poslední debata na TV Nova – již poněkud nadbytečná – byla překvapivě smířlivá.

Agresivní styl politického marketinku

Ačkoli otázky, kterým oba kandidáti v médiích čelili, se týkaly spíše praktických nebo technických problémů, nakonec paradoxně sehrála významnou roli i spirituální témata, což je u tak bezbožného národa dost překvapivé. To, že oba kandidáti navštívili Bohoslužbu za vlast v katedrále sv. Víta, kterou přenášela Česká televize, lze pokládat za povinnost, ovšem Andrej Babiš projevil značnou vynalézavost ve snaze zapůsobit na křesťansky založené voliče.

Čtěte také

Nejdříve přesvědčoval všechny televizní diváky, jak moc chce vidět Pražské Jezulátko, ovšem vrcholem jeho duchovního prozření bylo nečekané obrácení v postoji k účasti v debatě České televize, které mu údajně vnuknul svým kázáním sám pražský arcibiskup Jan Graubner. Ovšem přiznáním své záliby v horoskopech a vědmách potvrdil Babiš starou pravdu, že národ, který v nic nevěří, uvěří čemukoli.

Ačkoli se voliči Petra Pavla mohou utěšovat tím, že pravda zvítězila, množství lží, které se na nás během kampaně valilo, nemohlo neušpinit nás všechny. S tím se budeme muset nějak vypořádat.

Jan Vávra

V době polarizace společnosti a všeobecné absence pozitivních perspektiv se těžko může odněkud vynořit respektovaná autorita, která by nám nabídla nějakou smysluplnou perspektivu, jako to uměl třeba bývalý prezident Václav Havel.

Naštěstí ne všichni – včetně osoby vítězného kandidáta – na agresivní styl politického marketinku přistoupili, což vzbuzuje naději ve zdravé instinkty aspoň části české společnosti.

Autor je komentátor Českého rozhlasu

autor: Jan Vávra
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.