Jan P. Muchow: Česká nátura je i taková, že si neumíme příliš vážit hrdinů a skoro ani poděkovat

Jan P. Muchow
Jan P. Muchow

Muzikant a filmový skladatel Jan Petr Muchow říká, že je mu v kapele příjemnější a sympatičtější role šedé eminence. „Někoho, kdo třeba stojí za basou a skoro není vidět,“ dodává.

Se svou první oficiální kapelou Ecstasy of Saint Theresa prorazil v 90. letech do světa showbyznysu tak razantně, že záhy začal dostávat nabídky i od filmových režisérů. Málokdo ale ví, že původně začínal s nadějnou kariérou fotbalisty v dresu pražské Slávie.

Muzikant by neměl jen hrát, ale hledat vlastní přístup a pravdivost, říká Milan Svoboda

03663185.jpeg

Skladatel, dirigent, jazzový pianista a pedagog Milan Svoboda založil svůj první orchestr před 45 lety. „Jazz byl vždycky svobodnou hudbou a vždycky v něm byla demokracie,“ říká host páteční Osobnosti Plus.

„Vyrůstal jsem jako sportovec týmové hry, proto jsem naprosto spokojený i v roli skladatele hudby pro film,“ vysvětluje, jak si užívá rozdíl mezi hraním pro fanoušky a hraním pro režiséra.

Líbili jsme se

Ecstasy of Saint Theresa byla dějinně nejúspěšnější českou kapelou v britské hitparádě. „V Anglii nám tenkrát řekli, že se jim to líbí a chtějí s námi podepsat smlouvu,“ vypráví s pobavením o nečekaném úspěchu Muchow a pokračuje: „Kdo je prý náš právník, ptali se. My na ně jen koukali, že se snad nerozvádíme, ani jeden z nás, tak na co právníka?“

Jaký byl pobyt v zahraničí? „Každý pobyt v cizině, ideálně dlouhodobý, vám dá odstup a nadhled. Navíc jsme si tam přičichli k tomu opravdovému showbyznysu. Přiletíte na letiště a tam už na vás čekají limuzíny. Najednou vám píší, že jste se doslali do hitparád ve Spojených státech a pošlou vám nemalé peníze,“ vysvětluje.

Naše země se přiblížily ke komunismu s nacionalistickou a bezpečnou tváří, soudí Agnieszka Holland

Agnieszka Holland, režisérka

Agnieszka Holland patří mezi přední světové režisérky a scenáristky. Získala desítky nominací na světové filmové ceny, mnohdy proměněné na ocenění. Témata svých filmů a scénářů hledala předvším v době nacismu, ale také ve středoevropském prostředí pod sovětským vlivem za komunismu, ve kterém vyrůstala a dospívala.

Emil Zátopek

Jeho nejaktuálnějším hudebním počinem je spolupráce s režisérem Davidem Ondříčkem na filmu Zátopek. „Je to pro mě srdeční záležitost. V české kinematografii mně chybějí heroické filmy. Česká nátura je i taková, že si neumíme příliš vážit hrdinů, neumíme vyjádřit poctu. Neumíme udržet nějaké tradice a skoro neumíme ani poděkovat. A protože jsem založením sportovec, napadlo mě, že máme přeci největšího olympionika, a tak jsem to Davidovi nabídl.“

Trvalo ovšem 12 let, než začalo natáčení. Bylo napsáno několik scénářů, žádný ale tvůrcům nevyhovoval. Až došlo ke spolupráci s režisérkou a scenáristkou Alicí Nellis.

„Scenáristé nepochopili, že vlastně chceme udělat Rockyho. Zátopek byl astmatik, sedmý z osmi dětí, bez talentu, a přitom dokázal něco, co už nikdo nemůže zopakovat. Aby v jednom týdnu získal tři zlaté medaile v rozdílných disciplínách,“ poznamenává Muchow.

Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí s jejím pátečním hostem. Zjistíte ještě, jak probíhá natáčení hudby v televizních seriálech, nebo jakými způsoby hledá Jan P. Muchow hudební motivy pro filmové postavy.

Spustit audio
autoři: Barbora Tachecí, Kateřina Tesařová

Související