Jan Fingerland: Co mají společného americké traktory s čínskými auty?

27. září 2024

Automobil je stroj, který vozí lidi tam, kam se potřebují dostat. Je to ale také symbolicky, ale i reálně významná položka národního hospodářství. A v neposlední řadě je to také objekt obchodní války mezi Amerikou a Čínou. Projevilo se to počátkem týdne, kdy americké ministerstvo obchodu ohlásilo záměr Bidenovy administrativy zakázat čínský software, ale případně i hardware v automobilech prodávaných na území Spojených států.

Čtěte také

Hlavní důvod, alespoň oficiální, je bezpečnostní. Omezení se bude týkat především elektrických vozů, a zejména těch, které budou schopny jezdit autonomně. Je pravda, že moderní automobil je vlastně výrobek už zcela odlišný od toho tradičního.

Autonomní elektrovozy mají kamery namířené do kabiny i ven, mikrofony, laserové radary, GPS jednotky a jsou permanentně připojeny na internet.

Jejich pomocí lze tedy odposlouchávat pasažéry, sledovat jejich pohyb, automobil ovládat, tedy zastavit nebo v extrémním případě zabít posádku. Americký zákazník by tedy měl být chráněný před zařízeními ze zemí, které USA považují za nepřátelské – Číny, případně i Ruska. Podobné opatření ostatně chystají i v Kanadě.

Momentálně se do USA čínské vozy téměř nedovážejí, a ty, které tam dorazí, nejsou od čínských značek. Navrhovaný zákon se ostatně má týkat až modelových řad od roku 2027.

Čtěte také

Čínské úřady už nyní protestují proti nečestným obchodním praktikám, i když současně vědí, že naopak americké Tesly měly dočasně zakázáno pohybovat se v některých částech Číny.

Je zřejmé, že ve hře není jen ochrana soukromí a bezpečnosti amerických řidičů, ale i zájmy amerických výrobců automobilů. Ve Spojených státech se ozývají obavy z příliš rychlého nástupu čínské konkurence.

A to i s ohledem na skutečnost, že Čína má výhody v přístupu k surovinám potřebným pro baterie, nebo informacích o nadprodukci v samotné Číně, kde prodeje nerostou tak rychle, jak se původně očekávalo. Tarify na čínské vozy jsou známé i z Evropské unie.

Ochránit své vlastní

To vše se odehrává v kontextu americké politické debaty, v níž obě strany tíhnou k většímu ochranářství. Biden během svého prezidentství ponechal některá protekcionistická opatření ještě z Trumpovy éry.

Čtěte také

Až stoprocentní clo uvalované na čínská elektroauta, bez ohledu na použité technologie, je vlastně pokračování této trajektorie.

Donald Trump tento týden označil „clo“ za krásné slovo, i když se mylně domnívá, že tuto částku platí dovozce, a nikoli, v konečném důsledku, američtí spotřebitelé. Má v plánu uvalit clo 10 až 20 procent na všechny dovozy, a na čínský import i 60 i více procent.

Číňané se snaží obejít tato opatření zakládáním firem v Mexiku, které má s USA a Kanadou dohodu o volném obchodu, továrnu tam možná postaví největší čínský výrobce vozů BYD, i když prý výhradně pro mexický trh – zatím.

Čtěte také

Trump před pár dny vyvolal pozornost hrozbou americkému výrobci zemědělské techniky John Deere, který chce část americké výroby přesunout do Mexika. Pokud to udělá, bude prý platit dvousetprocentní dovozní clo. To by se zřejmě týkalo i případných výrobců aut. O možnosti clít auta dovážená z Mexika, mluví ovšem i stávající administrativa.

Američtí výrobci se necítí být proti levné konkurenci dost silní a možná potřebují čas na adaptaci. Kdysi se takto děsili japonské konkurence a kupování aut z Japonska označovali za neamerické.

Jan Fingerland

Příchod japonských vozů ale vyvinul větší tlak na kvalitu amerických výrobků, snížení cen pro zákazníky, a nakonec paradoxně i přesun výroby japonských značek do USA, blíže k zákazníkovi.

Ovšem autonomní auta, která by poslouchala někoho jiného než svého majitele, to je samozřejmě zcela jiné téma.

Autor je komentátor Českého rozhlasu

Spustit audio