Jakub Horák: Konec starých časů

3. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tramvaj v Praze
0:00
/
0:00

Pražští radní schválili nový vzhled pražské integrované dopravy. Autobusy, tramvaje, příměstské vlaky a soupravy metra budou postupně vypadat všechny stejně.

Smysl nového systému je zjevný – spolu s rozšiřováním platnosti pražských jízdenek i na území Středočeského kraje bude užitečný pro každého, kdo je využívá. Bude tak vědět, zda jízdenka platí i ve vagónu, do kterého právě nastupuje.

Čtěte také

Nový design tvoří vertikální světle šedivé a červené pruhy a poněkud připomíná slávistický dres. Působí dynamicky, ovšem úplně tak stejně jako v Praze by mohly takové tramvaje jezdit v Curychu, ve Vídni nebo v Drážďanech. Je to univerzální moderní design. A to je myslím v Praze velká škoda.

Ne, hlavní město nemá být skanzen. Současné tramvaje ale známe všichni. Jejich červeno-béžový design vychází ze znaku Prahy, tvořeného červeným štítem se zlatou hradební zdí.

Má své kouzlo a za tím kouzlem přijíždějí do Prahy návštěvníci z celého světa. Chtějí vidět něco elegantního, lehce nostalgického, závan starých zlatých časů „kdy byly věci ještě v pořádku“. Ostatně „Zlatá Praha“ je legendární pojem, o kterém psal nejen Bohumil Hrabal.

Totální nuda bez nápadu a atmosféry

Je mi jasné, že Piráti i Praha Sobě, kteří se za nový vzhled postavili, k milovníkům zlatých časů příliš nepatří. Ostatně i v celém světě vidíme dnes kvést aktivistická hnutí, která na minulých dobách vidí více chyb než krásy. Jenže jedna věc je narušovat zastaralé stereotypy a věc druhá vylít s vaničkou i dítě – v tomto případě součást atmosféry jednoho z nejkrásnějších světových měst.

Čtěte také

Občas totiž vyžaduje odvahu věci neměnit. Před lety jsem pomáhal vytvářet kampaně pro Českou poštu. V té době tam také jedna skupina manažerů chtěla nahradit to staré legendární logo s trumpetkou logem novým. Měli dobrý záměr – chtěli dát najevo, že pošta teď bude fungovat jinak, lépe, že se změní na moderní podnik.

Postavil jsem se proti tomu a podařilo se mi tomu nápadu zabránit. A udělal jsem dobře. Poštu se tehdy příliš zmodernizovat nepodařilo, takže jsme teď mohli mít pořád ten samý podnik a navíc i přijít o logo, které každý na první pohled pozná, je staré více než sto let a někomu možná připomene písničku „Jede, jede poštovský panáček“.

Snad to s pražskou dopravou dopadne lépe, co se fungování služeb týče. Nový design tramvají je však pro mě totální nuda bez nápadu a atmosféry. Já osobně bych se raději držel ikonického pražského designu.

Autor je spisovatel a marketér

autor: Jakub Horák
Spustit audio