Jak rozpoznáváte novinářskou kachnu?

čtenář novin

Přibývá podle vás v médiích novinářských kachen?

Divil by se Baron Prášil, kdyby si přečetl nějaké z posledních novinářských kachen?

Byl to totiž on, kdo krmil kachny způsobem, který do historie přinesl výraz pro něco, čím se už přes 300 let označuje neověřená, senzační, skandální a často nepravdivá zpráva.

Kdy jste naposledy nějakou takovou zachytili? Máte pocit, že se jich v médiích objevuje víc a víc?

Mnozí lidé mají zkušenost, že si v novinách přečetli mylný údaj o události, kterou osobně prožili, nebo o osobě, kterou znali (třeba špatné datum, jméno...) a tuto chybu poté přebírala další a další média.

Je to trend, který se v budoucnu stane normou? Jsou novinářské kachny pouštěny do života jako vtípek nebo jako důsledek omylu?

Jsou nová média pro jejich existenci živnou půdou? Jak je vnímá starší a mladší generace? A jak jsme na tom s důvěrou v to, co nám naservírují média? Jaký důsledek může mít, pokud bychom v budoucnu čerpali informace pouze z internetu?

Hostem moderátorky Patricie Strouhalové byl v pondělním Radioforu vedoucí studijního oboru Studia nových médií na Karlově univerzitě v Praze, mediální expert na sociální média Josef Šlerka.