Iva Pekárková: Řekněte to labutí
Minulé úterý byl v Londýně zhruba dvouhodinový výpadek vlaků na několika významných tratích. A víte, co ho způsobilo? Labuť. Labuť sedící na kolejích. Strojvedoucí okamžitě zabrzdil. Měl radost, že dostal šanci zachránit velkého, krásného, velebného ptáka.
Většinu londýnských vlaků dnes už řídí neuronová síť, zastavuje na nádražích a zase se rozjíždí, takže řidič jen otevírá a zavírá dveře a zoufale se nudí. Naštěstí má na londýnských tratích člověk ještě stále převahu nad strojem, a tak může zabrzdit, když uvidí na trati tvora, kterého by neuronová síť pravděpodobně nepoznala.
Čtěte také
Ukázalo se, že je poraněná. Trvalo skoro dvě hodiny, než se podařilo labuť z kolejí odstranit a dopravit ji na záchrannou stanici. Na trať totiž smějí vstupovat jen lidé, kteří prošli speciálním kurzem a mají k tomu oprávnění. Ani záchranáři – ať už labutí, nebo lidí – na trať nesmějí. A protože je všechno na kamerách, je třeba striktně dodržovat předpisy. Pokuty za překročení zákazu jsou vysoké. Mohli byste být i zatčeni, ovšem až poté, co trať opustíte. Na londýnské tratě nesmějí vstupovat dokonce ani policisté.
Labuť dopadla dobře. Londýnské noviny své čtenáře několik dní informovaly o jejím stavu a desetitisíce, možná statisíce Londýňanů jí držely palce.
Můj skoromanžel K. se s řidičem vlaku, který se labuti málem stal osudným, náhodou zná. Sám pracuje pro vlakovou společnost a pracovníci u dráhy, to je i v Londýně taková velká rodina. Čítá mnoho tisíc lidí, ale K. je z Afriky na velké rodiny zvyklý.
Zachránit živého tvora
Čtěte také
Od okamžiku, co labuť nepřejel, je strojvedoucí v rauši. Už skoro týden. A vypadá to, že mu to ještě nějaký čas vydrží. Za běžných okolností chodí podmračený, permanentně naštvaný na svět. Na dotazy, jak se mu daří, reaguje vrčením, případně anglickým ekvivalentem fráze „Ále, stojí to za starou belu.“ Stěžuje si na všechno: od manželky, která moc utrácí, přes deštivé počasí až po sendvič, ve kterém je málo majonézy. Až do minulého týdne to byl neruda.
A pak zachránil labuť. Vlakové společnosti tím způsobil značnou finanční újmu: platí vysoké pokuty za každý zpožděný vlak, ať už je důvod jakýkoli. Šéfové ho ale potrestat nesmějí. Žádné pravidlo neporušil.
Už týden chodí strojvedoucí do práce s úsměvem a se všemi se zdraví. Je na sebe hrdý. Zachránil život. Ne lidský, ale labutí. Psali o tom i v novinách. Ví, že je dobrý člověk.
Autorka je spisovatelka, žije v Londýně
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka