Istanbulská úmluva zaručuje budoucí dodržování práv nejen žen, míní pirátka Gregorová. Máme opatření, která už její cíle naplňují, oponuje lidovkyně Šojdrová
Česko je jedna z posledních zemí, které neschválily tzv. Istanbulskou úmluvu, tedy Úmluvu Rady Evropy o prevenci a potírání násilí na ženách a domácího násilí. Europoslankyně Michaela Šojdrová (KDU-ČSL) tvrdí, že už platná česká legislativa poskytuje potřebnou prevenci i ochranu před těmito činy, její kolegyně za Piráty Markéta Gregorová považuje ratifikaci za záruku budoucího dodržování práv nejen žen.
„V úmluvě není nic kontroverzního. Česko by ji mělo ratifikovat, pokud chceme potírat domácí a sexualizované násilí, k čemuž tato úmluva velice dobře přispívá,“ vysvětluje v Pro a proti Gregorová.
Čtěte také
Lidovecká europoslankyně ale věří, že Česká republika už v boji proti domácímu násilí a násilí na ženách udělala dostatek vlastních legislativních kroků. „Máme řadu opatření, která už naplňují hlavní cíle Istanbulské úmluvy, proto ji nepotřebujeme.“
„Úmluva je brána jako dogma, že jde o nejúčinnější a nejdůležitější nástroj, což není pravda. Část europoslanců ji bere až jako ideologický nástroj. Ten, kdo ratifikuje, dělá správně, kdo ne, jako by ani nemohl v boji proti násilí na ženách konat, což není pravda,“ dodává Šojdrová.
Lidé se mohou cítit jako muž, žena, oboje nebo ani jedno bez ohledu na biologické pohlaví.
Markéta Gregorová
Gregorová odmítá, že by Istanbulská úmluva představovala nějaké dogma. „Ale není pro Česko nadbytečná, protože je to závazek do budoucna. Je dobré ji mít ratifikovanou pro případ, že přijdou nějací konzervativci či klerofašisté, kteří by chtěli ženám jejich práva brát, což hrozí v každé zemi.“
Pohlaví je dáno biologicky, pocity mohou mít lidé různé, ale pohlaví je biologicky dané a na tom bychom neměli nic měnit.
Michaela Šojdrová
Součástí úmluvy je také kontroverzní otázka genderu. „Lidé se mohou cítit jako muž, žena, obojí nebo ani jedno bez ohledu na biologické pohlaví. Úmluva přináší genderové hledisko, že společenský konstrukt, jak se chováme k určitému biologickému pohlaví, vytváří stereotypní chování, na kterém je pak zakládána spousta domácího a sexualizovaného násilí,“ připomíná Gregorová.
„Právě na tom se neshodujeme,“ reaguje Šojdrová. „Pohlaví je dáno biologicky, pocity mohou mít lidé různé, ale pohlaví je biologicky dané a na tom bychom neměli nic měnit.“
Čtěte také
Existenci biologických rozdílů mezi mužem a ženou nikdo nepopírá, stejně jako biologické role. „Ale existuje také společenský konstrukt, jak vnímáme muže a ženy, a tomu se říká gender. Škodlivé stereotypy vedoucí k násilí jsou často založeny právě na společenském konstruktu vnímání mužů a žen a vedou k dalším negativním následkům ve společnosti,“ varuje Markéta Gregorová (Piráti)
„Boj proti těmto stereotypům je Ústavou, zákony i výchovou zakotven na rovnosti žen a mužů, na ochraně důstojnosti každého života. Ale úmluva zavádí sociální konstrukt pohlaví, tedy jak sám sebe člověk vnímá. Jsem stoprocentně za boj proti stereotypům, ale bohužel to jde až do extrémů, kdy se relativizuje vše, což není v pořádku,“ formuluje své obavy z Istanbulské úmluvy Michaela Šojdrová (KDU-ČSL).
Poslechněte si celou diskusi v audiozáznamu. Moderuje Lukáš Matoška.
Související
-
Poslechněte si debatu Vertikály o istanbulské úmluvě
Proč unijní dokument zvaný Istanbulská úmluva dráždí českou veřejnost a proč nebyl dosud ratifikován.
-
Václav Malý: Z Istanbulské úmluvy kritici vyčítají víc, než v ní je
Proč Istanbulská úmluva vyvolala právě u nás tak rozporuplné reakce? Umíme diskutovat o problémech, které vyvolávají kontroverze?
-
Ratifikaci Istanbulské úmluvy provází bouřlivé diskuse
V debatě Vertikály uslyšíte názory na Istanbulskou úmluvu o prevenci a potírání násilí na ženách a domácího násilí. Moderuje Eva Hůlková.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.