Invaze výrobků, označených jako eko, green a bio končí. Europarlament schválil zákon zakazující greenwashing

27. leden 2024
Natura

Greenwashing už pronikl do všech odvětví obchodu i průmyslu, a přestože by podle překladu mělo jít o „zelené vymývání mozků“, jde spíš o „lakování nazeleno“.

Firmy vědí, že zákazníkům záleží na ochraně životního prostředí – podle průzkumu Eurobarometr je to až 94 procent Evropanů –, proto své produkty a služby označují názvy „eko“, „green“, „fresh“, opatřují je nejrůznějšími certifikáty udržitelnosti, případně tvrzeními, že vznikly s nulovou uhlíkovou stopou.

Čtěte také

Jenže často jde o tvrzení buď neopodstatněná, pravdivá jen zčásti, nebo vyloženě lživá. Evropský parlament tomu 17. ledna učinil přítrž, a schválil zákon, který greenwashing zakazuje a s ním i užívání klamavých tvrzení o ekologických vlastnostech výrobků a zavádějící marketingové triky.

Co tato norma přinese a na co si máme jako zákazníci dávat pozor? V Natuře to se zakladatelem platformy NoGreenwashing! Vladimírem Víškem, ekologem Miroslavem Kundratou z Nadace Partnerství, Miriam Macurovou z Greenpeace a Klárou Běličkovou z Fridays for Future zkoumala Markéta Ševčíková.

Spustit audio

Související