Inkluze je krok správným směrem. To, jak vypadá v praxi, je ale tristní, říká poslanec Gazdík

16. květen 2018
Ve škole - škola - dítě
0:00
/
0:00

Od zavedení systémové podpory inkluze uplynul už víc než rok. Někdo si ji nemůže vynachválit, dalším ale vadí praxe a co všechno s sebou nese. Pro inkluzi je Dana Moree z Fakulty humanitních studií UK, proti pak poslanec STAN Petr Gazdík.

Co je to inkluze?
Snahou inkluze je nastavit vzdělávání tak, aby mohly všechny děti bez rozdílu plnit povinnou školní docházku ideálně v místě jejich bydliště. Cílem inkluze je podporovat rovné šance dětí na vzdělávání.

Gazdík: Inkluzi bych dal velké mínus

Předseda Starostů a nezávislých a poslanec Petr Gazdík by inkluzi dal velké mínus. „Sice je dobře, že takový zákon máme, ale jeho provedení, poměr cena-výkon, je tristní,“ říká.

„Mám signály přímo od učitelů, že některé inkluzované děti vydrží ve společné třídě jen část vyučovací hodiny, a pak se jdou učit s asistentem někam do kabinetu, v horším případě někam na chodbu. To ale inkluzi přímo odporuje.“ V praxi inkluze kantory zatěžuje administrativně a co je prý úplně nejhorší, zákon neřeší tzv. hraniční a psychiatrické diagnózy.

Vím o dítěti ve 3. třídě, které několikrát za hodinu pokouše učitelku, nebo na ni zaútočí. Inkluze mu přitom neumožňuje přejít do speciální školy. Zbytek rodičů dětí ze třídy pak píše petice a odhlašuje děti ze školy. Jediné, co řediteli poradila pedagogicko-psychologická poradna, je druhý asistent. Zlí jazykové říkají, že jeden ho má držet, druhý vyučovat a pak se v půlce hodiny vystřídat.
Petr Gazdík

Moree: Problém je administrativa

Školní třída s vestavěným patrem na hraní. I tak může vypadat inkluze v praxi

školáci

Nová pravidla inkluzivního vzdělávání, která mají děti se zvláštními potřebami víc zapojit do kolektivu, začala platit loni v září. Jak se osvědčila? To se na jednu z pražských základních škol vydala zjistit reportérka Českého rozhlasu.

Naproti tomu Dana Moree z Fakulty humanitních studií UK tvrdí, že inkluze je rozhodně krok správným směrem. „Dělala i četla jsem několik průzkumů a všechny se v základních parametrech shodují na tom, že inkluze udělala celý systém transparentní, zvýšilo to jistotu, ale bohužel neúměrně navýšilo administrativu,“ říká Moree.

Samostatnou kapitolou jsou pak školní asistenti. „Je jich málo, špatně se shánějí, a když už se vám to podaří, tak se nemají pořádně kde učit, co dělat v praxi. Přes všechny tyto nedostatky, je to krok správným směrem,“ domnívá se. Všechny nové věci se podle Moree musí nejdřív vyzkoušet, ale tady v Česku je to prý trochu jinak. 

Znám obrovské množství prima kantorů, kteří dělají dobrou práci navzdory systému. Aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Systémová podpora ano, změny ano, ale tak děsně nabubřelá administrativa… Přitom by to šlo. Stačila by trocha dobré vůle. Kdyby ministerstvo školství vyslalo nějaký signál, že o tom ví… A řeklo, že od září už nemusíte vyplňovat tento papír. To by všem pomohlo.
Dana Moree

Přitom inkluze jako taková dětem pomáhá být lepšími, ohleduplnějšími a vlídnějšími lidmi. Na tom se shodují jak Dana Moree, tak Petr Gazdík.    

Spustit audio

Související