Inkluze je krok správným směrem. To, jak vypadá v praxi, je ale tristní, říká poslanec Gazdík

Pro a proti na téma inkluze
Od zavedení systémové podpory inkluze uplynul už víc než rok. Někdo si ji nemůže vynachválit, dalším ale vadí praxe a co všechno s sebou nese. Pro inkluzi je Dana Moree z Fakulty humanitních studií UK, proti pak poslanec STAN Petr Gazdík.
Co je to inkluze?
Snahou inkluze je nastavit vzdělávání tak, aby mohly všechny děti bez rozdílu plnit povinnou školní docházku ideálně v místě jejich bydliště. Cílem inkluze je podporovat rovné šance dětí na vzdělávání.
Gazdík: Inkluzi bych dal velké mínus
Předseda Starostů a nezávislých a poslanec Petr Gazdík by inkluzi dal velké mínus. „Sice je dobře, že takový zákon máme, ale jeho provedení, poměr cena-výkon, je tristní,“ říká.
„Mám signály přímo od učitelů, že některé inkluzované děti vydrží ve společné třídě jen část vyučovací hodiny, a pak se jdou učit s asistentem někam do kabinetu, v horším případě někam na chodbu. To ale inkluzi přímo odporuje.“ V praxi inkluze kantory zatěžuje administrativně a co je prý úplně nejhorší, zákon neřeší tzv. hraniční a psychiatrické diagnózy.
Vím o dítěti ve 3. třídě, které několikrát za hodinu pokouše učitelku, nebo na ni zaútočí. Inkluze mu přitom neumožňuje přejít do speciální školy. Zbytek rodičů dětí ze třídy pak píše petice a odhlašuje děti ze školy. Jediné, co řediteli poradila pedagogicko-psychologická poradna, je druhý asistent. Zlí jazykové říkají, že jeden ho má držet, druhý vyučovat a pak se v půlce hodiny vystřídat.
Petr Gazdík
Moree: Problém je administrativa
Školní třída s vestavěným patrem na hraní. I tak může vypadat inkluze v praxi

Nová pravidla inkluzivního vzdělávání, která mají děti se zvláštními potřebami víc zapojit do kolektivu, začala platit loni v září. Jak se osvědčila? To se na jednu z pražských základních škol vydala zjistit reportérka Českého rozhlasu.
Naproti tomu Dana Moree z Fakulty humanitních studií UK tvrdí, že inkluze je rozhodně krok správným směrem. „Dělala i četla jsem několik průzkumů a všechny se v základních parametrech shodují na tom, že inkluze udělala celý systém transparentní, zvýšilo to jistotu, ale bohužel neúměrně navýšilo administrativu,“ říká Moree.
Samostatnou kapitolou jsou pak školní asistenti. „Je jich málo, špatně se shánějí, a když už se vám to podaří, tak se nemají pořádně kde učit, co dělat v praxi. Přes všechny tyto nedostatky, je to krok správným směrem,“ domnívá se. Všechny nové věci se podle Moree musí nejdřív vyzkoušet, ale tady v Česku je to prý trochu jinak.
Znám obrovské množství prima kantorů, kteří dělají dobrou práci navzdory systému. Aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Systémová podpora ano, změny ano, ale tak děsně nabubřelá administrativa… Přitom by to šlo. Stačila by trocha dobré vůle. Kdyby ministerstvo školství vyslalo nějaký signál, že o tom ví… A řeklo, že od září už nemusíte vyplňovat tento papír. To by všem pomohlo.
Dana Moree
Přitom inkluze jako taková dětem pomáhá být lepšími, ohleduplnějšími a vlídnějšími lidmi. Na tom se shodují jak Dana Moree, tak Petr Gazdík.
Související
-
Petr Honzejk: Inkluze ve školách jako test české demokracie
Ministryně školství Kateřina Valachová kapitulovala. Projekt inkluze, tedy společného vzdělávání všech dětí, bez ohledu na to, zda jsou takzvaně normální, nebo post...
-
Celý proces inkluze je uspěchaný, varuje zástupce učitelů
Ministryně školství Kateřina Valachová oslaví v červnu první narozeniny ve funkci, ale hned po prázdninách bude skládat pomyslnou maturitu. A to z projektu, který m...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.