Indie chce přistát na Měsíci a zařadit se tak mezi vesmírné mocnosti

13. červenec 2019

Indie brzy vyšle k Měsíci sondu Čandrájan-2 neboli Měsíční vůz, s níž se pokusí o měkké přistání na povrchu přirozené družice Země. To zatím dokázaly jen tři státy – USA, Rusko a Čína, připomíná server Weather News

Portál dodává, že Měsíc není od naší planety ani 400 tisíc kilometrů daleko, v mezihvězdném měřítku tedy jde o něco na způsob krátké cesty Uberem. Přesto je to fascinující cesta ke stále tajemnému souputníku Země.

Beresheet a Chandrayaan-2 aneb Jak Izrael a Indie dobývají po svém Měsíc

Zatmění Měsíce těsně nad obzorem Země

K Měsíci míří v současnosti dvě sondy: izraelský lander Beresheet a indický Chandrayaan-2. První stroj vystartoval 22. února a přistání na povrchu naší přirozené družice plánuje až v polovině dubna. Indický protějšek vyrazí na pouť k našemu nejbližšímu sousedovi 25. března.

Indická společnost se díky svým védským kořenům dívala na hvězdy a k Měsíci od pradávna.

Vůbec první družici Árjabhatu vyslala největší demokracie světa v roce 1975, tedy šest let po přistání Američanů na Měsíci. Prvním vážným pokusem indických vědců dostat se k Měsíci pak bylo vypuštění měsíční sondy Čandrájan-1 před téměř jedenácti lety.

Odstartovala v říjnu 2008 a na povrch vypustila dopadovou sondu MIP, která sice byla nárazem zničena, nicméně ještě předtím stihla provést řadu cenných měření. Především pátrala po známkách přítomnosti vody na Měsíci.

Sonda Čandrájan-1 pak provedla celkem 3 400 obletů Měsíce. Nečekaně však skončila po necelém roce, když 28. srpna 2009 náhle ztratila spojení s vědci z Indické kosmické agentury. Experti přesto tvrdí, že sonda splnila 95 procent plánovaných úkolů.

V červenci před třemi lety americký Úřad pro letectví a vesmír (NASA) objevil indickou sondu s pomocí svých pozemních teleskopů. Je v pořádku a dál tiše oblétá Měsíc. Možná čeká na Čandrájan-2, aby ji pozdravila hlasitým „namasté“, zamýšlí se Weather News. Konstatuje, že Indie se snaží opožděný vstup do kosmického klubu dotáhnout k vítěznému finiši. A má teď před sebou zdaleka nejambicióznější projekt.

Made in India

Podle indického serveru Wire bude Čandrájan-2 vynesena na oběžnou dráhu v noci z neděle na pondělí nebo v některém jiném blízkém termínu raketou GSLV III. Ta odstartuje z indického kosmodromu Šríharikota a družici nejprve umístí na eliptickou oběžnou dráhu okolo Země.

Vesmír stále mlčí. Největší pátrání po mimozemských civilizacích zůstává neúspěšné

Atacama Compact Array

Dosud největší projekt zaměřený na hledání mimozemských civilizací neuspěl. Badatelé z univerzity v kalifornském Berkeley v úterý na webu této instituce vydali dvě studie, v nichž shrnuli hubené výsledky projektu s názvem Breakthrough Listen, volně přeloženého jako „Průlom v naslouchání“.

V následujících 16 dnech se začne přibližovat k Měsíci. Zhruba za další týden pak dosáhne jeho oběžné dráhy a odtamtud vypustí přistávací modul Vikram.

Ten by měl podle plánů přistát na povrchu Měsíce 6. nebo 7. září. A pokud bude vše v pořádku a dosednutí bude měkké, vyjede na povrch vozítko Pragján. Baterie mu budou stačit na dva týdny, během nichž má sbírat maximum údajů o povrchu.

Úspěch projektu by Indii postavil po bok Spojených států, Číny a Evropské kosmické agentury (ESA). Všichni tři shodně plánují mise na Měsíc s cílem dosáhnout dále na Mars. V každém případě jde o nejnáročnější indický vesmírný záměr a nesložitější robotický projekt vůbec.

Sonda nese 14 zařízení – osm je na družici, tři na přistávacím modulu a dvě na vozítku. Třináct bylo vyrobeno v Indii, jeden pasivní retroreflektor dodala NASA. Celý projekt přišel asi na 143 milionů dolarů, což ale bledne ve srovnání s plány na první indický pilotovaný kosmický let. Ten má stát 1,46 miliardy dolarů.

Hlavně neztratit krok

Motivace k závodu o Měsíc je zesilována účastí jiných států na podobných projektech. I Rusové tam chtějí do roku 2030 postavit základnu, ovšem obsluhovanou výlučně roboty. „Je jasné, že nikdo nechce zůstat pozadu, musíme mít ale jasnější představu, co dál, až nám z orbity zamává indická vlajka,“ zdůrazňuje Wire.

Internet jsme znali už ve starověku, tvrdí indický ministr. Dokazuje to prý dávný epos

V Mahábháratě slepý Saňdžája popisuje Dhrtaráštrovi, co se odehrává na vzdáleném bitevním poli

Předseda vlády severovýchodního indického státu Tripura Biplab Déb prohlásil, že internet vynalezli Indové již před mnoha tisíci lety. Jeho příspěvek bodoval na indickém Twitteru a ministr se stal terčem vtipů v celé Indii, uvádí na svých stránkách britská stanice BBC.

Zatím totiž není jasné, jak a zda chystané kroky zapadají do dalekosáhlejšího programu indického dobývání kosmu. Pokud nepůjde o dlouhodobější vizi, budou peníze vynaloženy zbytečně.

Momentálně však v Indii panuje nelíčené nadšení misí Čandrájan-2, a je to zcela logické. Při startu bude návštěvnická galerie na kosmodromu Šríharikota nabita k prasknutí.

Pokud mise uspěje, lze čekat také vystoupení premiéra Nárendry Módího. A indické špičky už stále častěji mluví o indické pilotované misi na Měsíc. Plánů je opravdu hodně – například začátkem příštího roku hodlá Indie vyslat ke Slunci sondu Aditja L1.

Přesto není možné přeskočit debatu o reálné užitečnosti těchto plánů. Zatím totiž zůstává hlavní motivací Indie snaha neztratit krok s ostatními velmocemi.

autor: Rostislav Matulík