Homeofficovatelná práce a online výuka jako nudnej podcast. Pandemie vnesla do češtiny stovky slov
Podle online databáze Neomat, kam vědci z Ústavu pro jazyk český Akademie věd zanášejí neologismy, obohatila češtinu pandemie o víc než čtrnáct set výrazů. Například „covidárium“ je oddělení, kde se léčí nemocní s covidem-19, a „promořovač“ ten, kdo zastává strategii získání imunity promořením. Novinkami jsou ale také dnes prakticky zdomácnělý „lockdown“ nebo „rozvolňování“.
„Z anglického ‚home office‘ už v češtině vznikají další nové slovní druhy – třeba přídavné jméno ‚homeofficovatelný‘. Mít homeofficovatelnou práci znamená, že ji mohu dělat z domova a třeba jí dám přednost před prací, kdy musím denně docházet do kanceláře,“ vysvětluje další neologismus Klára Trsková z Ústavu pro jazyk český.
Čtěte také
Přestože se to může zdát těžko uvěřitelné, zcela nové je také slovní spojení „distanční výuka“. Vůbec poprvé ho jazykovědci zaznamenali v roce 2020.
Od „distanční výuky“ už je jen krůček k „distančce“, jak online výuce říkají žáci a studenti. Ti nejdou daleko pro slova kritiky a tak se na sociálních sítích objevují i hodnocení jako: „Ta online hodina je jak nudnej podcast.“
A neustálé sezení u videohovorů pak může způsobit „zoomovou únavu“, upozorňuje Trsková.
Nová slova ale nevznikají jen v době pandemie, jde o přirozený vývoj. „Vytváříme je v průběhu každodenních konverzací – můžeme je vytvořit buď proto, že chceme ozvláštnit projev, nebo se objeví nějaká nová skutečnost a my potřebujeme vytvořit nová slova, abychom tu novou skutečnost mohli pojmenovat,“ uzavírá.
Jak čeština vytváří nová slova? Poslechněte si reportáž Zuzany Markové.
Související
-
Veronika Lefrancois: Proč patří italština mezi jazyky, které se ve světě nejvíc studují
Uprostřed informací o počtech nakažených covidem-19 proběhlo v médiích oznámení o inauguraci platformy společnosti na rozvoj italského jazyka Società Dante Alighieri.
-
Iva Pekárková: Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi ptákem
Každé ráno vyjde kamarád Vašek na balkón nakrmit svého anduláka a trochu si s ním pokecat. Obyčejně rozhovor probíhá následovně.
-
Výzkumnice Doleží: Pozitivní emoce pomáhají učení jazyka u dětí i dospělých
„Emoce jsou velmi přirozenou součástí osvojování jazyka, ať už u dětí, které se učí samovolně, nebo ve třídě během kurzu. Pozitivní emoce učení pomáhají, negativní ne.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.