Hollandová ve filmu obviňuje celou Evropu. Polští politici ji kritizují, ale ani ho neviděli, tvrdí publicista Sladký

12. září 2023

Polská režisérka Agnieszka Hollandová získala za svůj film Hranice zvláštní cenu poroty na festivalu v Benátkách. Dočkala se ale také urážek a vyhrožování. Polský ministr spravedlnosti Zbygniew Ziobro přirovnal její dílo k nacistické propagandě. „Sama to označuje za absurdní, čemuž lze dát za pravdu. Stojí za tím dlouholeté trauma Poláků, kteří se cítí být oběťmi v situacích, kdy jsou neprávem označeni za viníky,“ míní filmový kritik a publicista Pavel Sladký.

Jako příklad uvádí spojení „polský koncentrační tábor“, které vyvolává velké pozdvižení a řada zahraničních politiků se za něj už musela omlouvat.

„Jsou dotčení, že někdo kritizuje Polsko za jeho hodnoty a politiku. Berou to jako útok na celý národ, Agnieszka Hollandová se v jejich očích stává agresorem, který svým kritickým názorem rozděluje polskou společnost,“ dodává.

Pavel Sladký, Český rozhlas

Sladký podotýká, že film zatím v Polsku nebyl k vidění a nikdo z politiků, kteří se o něm tak kriticky vyjadřují, svá slova nemůže založit na přímé zkušenosti. Vycházejí třeba z rozhovorů, které Hollandová poskytla: „Myslím, že polské úřady se budou moct cítit nespravedlivě obviňováni, teprve až ten film uvidí.“

Film má přitom celoevropský přesah a na tom si prý režisérka dala záležet: „Je sice zasazen do konkrétních reálií Polska, do probíhající krize na hranicích, ale zároveň obviňuje Evropu z toho, že nedostává vlastním hodnotám a nechává se přesvědčit, že migranti nejsou lidé, ale projektily Alexandra Lukašenka.“

Čtěte také

Mezinárodní kritika snímek přijala pozitivně a na festivalu v Benátkách obdržel i zvláštní cenu poroty. Snímek pojednává o migrační krizi na bělorusko-polské hranici, a to z několika různých perspektiv: rodiny z Blízkého východu, lidí z neziskových organizací pomáhající na hranici, polského pohraničníka, který neustále vrací uprchlíky na běloruskou stranu a čím dál víc ho hryže svědomí. A nakonec ženy, která se do regionu přistěhovala za klidným životem, stane se ale svědkyní ošklivé tragédie.

Otevřená kritika

Sladký nevylučuje, že kritika ze strany vládních politiků je motivována i snahou udělat z toho téma předvolební kampaně. Hollandová je v posledních letech považována za opoziční tvůrkyni. Ve svých filmech se často věnuje etickým otázkám a dějinám Evropy během a po druhé světové válce, včetně těch českých. 

Čtěte také

„Je potřeba říct, že nový film je podstatně konkrétnější a tvrdší v kritice. Zaznívá i jméno prezidenta Andrzeje Dudy, čili je o poznání jako drsnější a přímočařejší než její filmy z posledních 20 let. Je to mnohem palčivější téma pro mnohem více Poláků i Evropanů, pro které bude to, co ve filmu ukazuje, těžké skousnout,“ srovnává.

Hollandová pro film vůbec nepožádala o polské veřejné financování, protože by prý peníze stejně nedostala a mohlo by to přinést další problémy. Sladký ovšem poznamenává, že Polský filmový institut podporuje i projekty kritické vůči současnému Polsku, ať už jde o témata LGBTQ+ komunity či rasismu. 

Podle Sladkého bude zajímavé sledovat, jak bude film divácky úspěšný v Polsku a kolik ho stihne vidět před volbami. „Nemyslím si, že v Česku ho uvidí nějaké vyšší desítky tisíc diváků, blockbuster to není,“ uzavírá s tím, že příběh migrantů a lidí, kteří jim pomáhají či naopak zamezují ve vstupu do země, jsou konstanty, které mohou filmu umožnit promlouvat k divákům podobně silně i za 20 nebo 30 let.

Poslechněte si celý rozhovor v Interview Plus.

autoři: Jan Bumba , ert
Spustit audio

Související