Hlavní problémy Jihočechů? Dálnice D3 a dopravní obslužnost, tvrdí analytici o krajských volbách

14. září 2020

Z Českých Budějovic na hranice Středočeského kraje za méně než hodinu, to je komfort, který díky dálnici D3 znají řidiči teprve necelý rok. Od zahájení stavby prvního úseku dálnice na to přitom čekali skoro 20 let.

Plánů a termínů na dokončení klíčového dopravního spojení zaznělo od politiků za dvě dekády několik. Právě problém s dopravní obslužností je podle spolupracovníka Českého rozhlasu a reportéra serveru Seznam Zprávy Petra Holuba to, co lidi v Jihočeském kraji trápí asi nejvíc.

D3? Ano, ale

Ředitelství silnic a dálnic v současnosti staví dvě části D3, dohromady dlouhé téměř 20 kilometrů. Jedna z nich má už brzy ulevit krajské metropoli, která dlouhodobě trpí kvůli průjezdu tranzitu středem města.

„Ve volbách se rozhoduje, jak Jihočeši dál využijí dopravní síť, jak ji doplní,“ myslí si Holub. Krajské volby se konají 2. a 3. října.

„Stále se mluví o dálnici D3, která bude tvořit východní část budějovického obchvatu, ale zatím není hotový ani projekt na severní spojku. Když ta nebude, tak se dopravní situace v Českých Budějovicích vylepší jen málo. To je to, co trápí jihočeské politiky,“ vysvětluje.

Plánované úseky na dálnici D3

„Jižní Čechy byly vždy považovány za zaostalý kraj, to je pravda. Ale dnes už to také znamená zachovalý kraj. Takže se mohou skvěle vyvíjet. Kraj nemá zátěž z minulosti – nemá vážnější sociální, ani vážnější ekologické problémy, takže rozvoj se bude jen akcelerovat. Teď jde o to, to nezkazit.“

Podle reportéra Holuba ale právě proto potřebuje Jihočeský kraj kvalitní manažery na úřadě a hlavně v krajské radě. „O tom se asi v krajských  volbách bude rozhodovat: kdo dokáže nabídnout lepší druh rozvoje,“ dodává.

Řeší se i problémy letiště

Problémy jižních Čech dlouhodobě sleduje analytik České televize Kamil Švec. Upozorňuje, že D3 není jediné jihočeské dopravní téma – tím je i debata o Letišti České Budějovice a to, jestli se kraj, respektive město, mají na rozvoji letiště dál podílet.

Krajským tématem je i turismus, který v době pandemie utrpěl.

V uplynulém volebním období se rozpadla povolební krajská koalice a vznikla nová, čtyřčlenná, připomíná Švec: „Začátek koalice byl poměrně živý. Dřív stál v čele kraje poměrně významný hejtman ČSSD Jiří Zimola, který ale v roce 2017 odešel.“ 

Nová koalice, která vznikla po odchodu Zimoly, vydržela po zbytek volebního období. Sám Zimola nyní kandiduje za uskupení Změna 2020.

Poslechněte si celý rozhovor s analytikem Kamilem Švecem:

Spustit audio

Související