Facebook ztrácí uživatele i inzerenty a konečně přestal být miláčkem médií, tvrdí publicista

Mark Zuckerberg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Mark Zuckerberg

Výkonný ředitel Facebooku Mark Zuckerberg přiznal chyby, které vedly ke zneužití osobních dat padesáti milionů uživatelů. Konzultační společnost Cambridge Analytica se chlubí, že s jejich pomocí pomohla vyhrát volby Donaldu Trumpovi. „Data byla volně přístupná. Použili facebookovou aplikaci, které daly stovky tisíc uživatelů souhlas k přístupu na svůj profil, a tím se dostali i k údajům všech jejich přátel. To je součást celého mechanismu, který funguje dodnes,“ vysvětluje internetový publicista Daniel Dočekal.

Cambridge Analytica tím získala obrovské množství dat různé kvality, podle Dočekala ale většinou šlo o těžko využitelné informace. Je prý také velmi obtížné zjistit, do jaké míry mohly sociální sítě ovlivnit prezidentské volby ve Spojených státech.


Facebook konečně přestal být miláčkem médií. Na konci loňského roku Zuckerberg oznámil, že lidem se v newsfeedu začnou objevovat hlavně příspěvky od jejich přátel. Média tak přišla o možnost rozumného zviditelnění bez velkého placení, nedostanou se ani ke svým fanouškům. Média tím ztratila zábrany a zodpovědně píší o všech těch špatných věcech kolem této kauzy.Daniel Dočekal

„Dohromady to tvoří ucelený organismus, kde každý prvek něco ovlivňuje. Je dobře možné, že hlavní role Cambridge Analytica byla v tom, že dokázali dělat klasickou špinavou práci, jako je vyhledávání nebo vytváření kompromitujících informací na Hillary Clintonovou. V tom vidím větší příležitost pro ovlivnění voleb než v generování příspěvků na sociálních sítích,“ míní Dočekal.

Připomíná, že stále existuje značná část veřejnosti, která žije offline a je třeba ji ovlivňovat tradičními prostředky. „Politik chce vyhrát a oni byli velmi přesvědčiví, jak vidíme na videích ze schůzek. Nedivím se, že jim na to kývli a platili za to velké peníze. Nejen v Americe,“ upozorňuje.

Mark Zuckerberg byl kritizován za to, že na veřejnosti vystoupil až po čtyřech dnech. Přitom v každé krizové situaci jde podle Dočekala mít téměř okamžitou reakci. „On tvrdí, že chtěl získat co nejvíce informací. Ale toto je kauza stará čtyři roky, kterou oni znají. Spíš to vypadá, že se s nějakým týmem podobným Cambridge Analytica pokoušeli vytvořit strategii, aby z toho dokázal co nejlépe vybruslit,“ poznamenává.


Facebook má dvě miliardy uživatelů. Jeho nejbližší konkurenti jako Twitter nebo Snapchat mají maximálně stovky milionů a vyzobávání osobních dat u nich není tak rozsáhlé.Daniel Dočekal

Facebook také nepřipravuje žádné omezení pro zadavatele reklamy, aby využívali data uživatelů. „Obchodní model Facebooku je založen na tom, že prodává profily svých uživatelů. Jaké jsou jejich záliby, co chtějí nakupovat nebo na jaké weby chodí a jaké jsou jejich politické názory,“ popisuje.

V důsledku této kauzy také stále více lidí ruší své účty na Facebooku, přestože Zuckerberg tvrdí opak. „Facebook ztrácí reputaci u těch, kdo ho živí. Což nejsou uživatelé, ale inzerenti, kteří platí miliardy dolarů ročně,“ uzavírá Dočekal s tím, že veškerou reklamu pozastavila například společnost Mozilla, výrobce internetového prohlížeče Firefox.

Poslechněte si celé Interview Plus >>