Dohoda ve Škodě

5. duben 2005

Zaměstnanci Škody Auto se domluvili se zaměstnavatelem na tom, jak bude vypadat kolektivní smlouva. V Mladé Boleslavi panuje dobrá nálada, přičemž spokojenost neskrývají ani odboráři, ani manažeři.

Zaměstnanci se usmívají, protože jim o sedm procent stoupne tarifní mzda, stejnou měrou se zvýší osobní ohodnocení a zůstanou jim zachovány třinácté platy. Manažeři mohou být spokojeni, že Škodovka, která má vysoké zisky, bude i po zvýšení mzdových nákladů další dva roky vyplácet zaměstnancům nejnižší mzdy v celém koncernu Volkswagen. Nejspíše právě okolnost, že český zaměstnanec bere třetinu toho, co německý, představovala komfortní prostor pro dohodu. Smyslem výstražné hodinové stávky a hrozby celodenní stávkou bylo ukázat vedení firmy, že zaměstnanci o vyšší platy doopravdy stojí. Vedení pak nemělo důvod příliš smlouvat, požadavky zaměstnanců shledalo jako víceméně přiměřené a mluvčí automobilky mohl prohlásit, že "obě strany vždy byly zajedno v tom, že sledují rozvoj firmy, perspektivu firmy, což znamená i rozvoj každého jejího zaměstnance".

Není důvod pochybovat, že až se bude ve Škodovce vyjednávat o platech příště, rozdíl mezi příjmy ve Wolfsburgu a v Mladé Boleslavi bude opět o něco menší. Plyne to z logiky společného trhu EU, ale dá se to tušit například i z toho, že zatímco Wolfsburg v posledním kole fotbalové Bundesligy doma prohrál tři nula, fotbalisté Mladé Boleslavi, nováček naší ligy, získali tři body v Liberci a jsou už v tabulce na velice slušném osmém místě. Do střetů o lepší platy je třeba jít podobně jako do zápasu o ligové body, s vůlí vyhrát a s dobrou taktikou. Pokud jsou vyšší ambice podpořeny dobrým výkonem, měl by se úspěch dostavit.

autor: iho
Spustit audio