Do pražských ulic míří unikátní autopůjčovna. Půjčíte si malý čínský elektromobil?
Unikátní autopůjčovna nabídne v testovacím provozu dvacet velmi malých, jen dvoumístných elektrických aut. Vozidla původem z Číny budou parkovat v ulicích Prahy 1 a 2. Odemykat se budou mobilem. Zatímco v centru můžou být malé rozměry aut výhodou, na okruhu nebo na dálnici může vadit nízká maximální rychlost, pouhých 80 km/h. Problémy můžou být i s dojezdem nebo s pocitem bezpečí.
„Je to takové milé vozítko, hrozně jsme se do toho zamilovali. Proto jsme to chtěli sdílet,” říká Pavel Kuchta, který elektrická vozidla z Číny dováží. Jezdit v miniaturním elektromobilu je podle skoro dvoumetrového muže zábavné.
Stejného názoru je nepřekvapivě i výrobce, společnost Jiayuan. Ve svém spotu na YouTube ukazuje maličké auto nezvyklých proporcí – stroj je například vyšší než širší. Díky svým malým rozměrům se vůz všude protáhne, a taky bez problému zaparkuje.
Na videu je vidět i rám stroje. K dispozici jsou tříbodové bezpečnostní pásy, sedačky s hlavovými opěrkami, elektricky ovládaná zrcátka, klimatizace nebo ruční brzda – vzadu bubnová. Žádné ABS, žádný stabilizační systém, což jsou jinak prvky pro auta na našem trhu povinné. Jenže tohle vozidlo je homologováno jako čtyřkolka.
„Je to v podstatě kapotovaná čtyřkolá motorka. Na délku má 2,2 metru, je tedy dlouhé tak, jak jsou auta normálně široká,” popisuje Kuchta.
Maximálně 120 kilometrů
Pohotovostní hmotnost dvoumístného stroje s výraznými oblými čelními světlomety je necelých 650 kilo. Poháněna jsou zadní kola, a to elektromotorem o výkonu 10 koní. „To je jak na autodromu. Jak je auto malé, cítíte, že jste na silnici,” říká Martin Matoušek, který má v týmu autopůjčovny na starosti informační technologie.
Máme servisní tým, který v případě baterie vybité pod třicetiprocentní kapacitu přijede a vymění ji.
Pavel Kuchta
„Odemykáme pouze přes mobilní aplikaci. Jen ten, koho jsme my validovali, může auto odemknout,” vysvětluje. Kromě polohy bude v aplikaci k dispozici i údaj o dojezdu vozu. Ten je v maximální variantě 120 kilometrů. Zajímavostí je, že na rozdíl od jiných elektromobilů se tady baterie vyměňují – díky tomu auta nemusí tak trochu marně parkovat u nabíječky.
„Znamenalo by to, že někde stálo a nemohlo se využít. Máme servisní tým, který v případě baterie vybité pod třicetiprocentní kapacitu přijede a vymění ji,” říká Kuchta.
Kluci s odvahou
Testovací provoz dvacítky aut začne v červnu a potrvá do konce roku. Pak chtějí autoři celý projekt vyhodnotit – případně pořídit další stroje, nebo rozšířit parkovací lokality. Další klíčovou devízou má být bezplatné parkování v modré a fialové zóně.
„Zkoušeli jsme Staroměstské náměstí a bez problému jsme si našli kousek místa, kde žádné jiné auto nezaparkuje. Tam jsme s naším žluťáskem pěkně vjeli,” říká Matoušek. Rozměry jsou klíčové jak pro snadné zaparkování, tak i pro pocit bezpečí.
Proč se v Evropě podobný podnikatelský záměr zatím neobjevil? „Možná se nikomu nechtělo riskovat, že se lidé budou čínských elektrovozítek bát. Ti kluci do toho šli s odvahou,” myslí si Jan Horčík ze serveru Hybrid.cz.
Jestli se projektu podaří uspět – ať už tím, že se jejich vozy budou rozšiřovat po Praze, nebo i třeba mimo ni, jak autoři myšlenky doufají – nebo jestli jejich know-how koupí silný investor, tak jako se to nedávno podařilo svým způsobem obdobnému projektu Smile Car, se ukáže do konce roku.
Související
-
Auta se můžou změnit v malé elektrárny. Británie investuje do...
Británie chce otestovat, zda můžou elektrická auta sloužit jako malé elektrárny. Podle serveru BBC plánuje vláda na projektu spolupracovat s automobilkou Nissan a d...
-
Jakub Šiška: Česko podpoří elektromobilitu
Ministerstvo průmyslu a obchodu se chystá podpořit rozvoj alternativní mobility. Hlavním lákadlem má být příspěvek na pořízení vozidla na elektrický nebo plynový po...
-
VW má po dieselgate obavy z elektromobilů i konkurence Škody,...
Škoda Auto je neobdivovanější tuzemskou firmou a motorem českého exportu. Uvnitř automobilového koncernu Volkswagen ale údajně stoupá napětí kvůli příliš velké konk...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.