Auta se můžou změnit v malé elektrárny. Británie investuje do elektromobilů stamiliony

Elektromobily v dobíjecí stanici
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Elektromobily v dobíjecí stanici

Británie chce otestovat, zda můžou elektrická auta sloužit jako malé elektrárny. Podle serveru BBC plánuje vláda na projektu spolupracovat s automobilkou Nissan a dalšími partnerskými firmami, uvolní na něj v přepočtu téměř 300 milionů korun. Auta by mohla v budoucnosti fungovat jako poskytovatelé elektřiny.

Podle očekávání britských odborníků by mohla auta sloužit jako zásobárny energie. Auto je totiž teoreticky schopné se nejenom dobíjet, ale také vracet energii zpět do elektrické sítě. Jsou k tomu potřeba speciální dobíjecí stanice, kterých chce Nissan zatím v Británii postavit zhruba tisíc.

Elektromobily by tak byly schopné energii získávat efektivněji. Odborníci chtějí vozy naprogramovat tak, aby se začala nabíjet v době, kdy je proud nejlevnější. Tedy například, když svítí slunce nebo fouká vítr, což je doba, kdy do oběhu proudí nejvíce energie z alternativních, obnovitelných zdrojů.

A tuto levně a ekologicky získanou energii by pak auto vracelo do oběhu v době večerní špičky, kdy výrazně stoupá spotřeba.

Snížení uhlíkových emisí

Jak píše BBC, program by vycházel z předvídatelných vzorů chování řidičů. Tedy, že ráno vyrazí do práce a večer se vrací domů. Přes den by se auto nabíjelo například na parkovišti před kanceláří. Večer po zaparkování doma by majitel auto připojil k rozvodové síti, kde by naopak proud několik hodin vracelo zpět, než by se okruh zase obrátil, aby měl vůz dost energie na ráno.

Jak by ale v tomto případě měli postupovat lidé, kteří například pracují na směny a mají odlišné vzorce chování, to z článku BBC jasné není.

Zatímco v roce 2011 se v Číně prodalo celkem jen něco přes 8 tisíc nových elektromobilů, v roce 2015 to bylo již více než 330 tisíc nových elektricky poháněných aut

Autoři projektu slibují ještě nižší náklady na provoz elektromobilů. Například Patrick Erwin z britské elektrárenské společnosti tvrdí, že by si dokonce mohli řidiči tímto způsobem i vydělat, protože se v podstatě budou podílet na poskytování energie.

Podle Erwina by ale podobný postup byl ale obecně prospěšný pro celý britský energetický průmysl. Pokud totiž chce Británie efektivně využívat obnovitelné zdroje energie, bude potřebovat více akumulátorů, aby mohla energii uchovávat, a elektroauta by mohla tuto funkci dobře plnit.

Celý projekt je součástí širšího plánu na snížení uhlíkových emisí. Vláda chce, aby do roku 2050 jejich množství pokleslo o osmdesát procent.