Jakub Šiška: Česko podpoří elektromobilitu

27. srpen 2015

Ministerstvo průmyslu a obchodu se chystá podpořit rozvoj alternativní mobility. Hlavním lákadlem má být příspěvek na pořízení vozidla na elektrický nebo plynový pohon ve výši zhruba 40 tisíc korun. Zahraniční zkušenosti ale ukazují, že v zásadě dobrá myšlenka v sobě skrývá některá nebezpečí.

Auto, které neprodukuje žádné emise a jen minimální hluk, bylo po dlouhá desetiletí jen vzdáleným snem. Právě tak jako elektrárny, které dokáží vyrábět a akumulovat proud ze slunce nebo z větru.

S masivním rozvojem obnovitelné energetiky v posledních letech se sen stává skutečností. Zatím je podíl elektricky poháněných aut na evropských a amerických silnicích nepatrný, to se ale v následujících letech rychle změní. Vedle technologického rozvoje elektroaut k tomu přispěje i podpora, kterou vlády jednotlivých zemí zavedly nebo ji plánují zavést.

Nejdále je v tomto směru země, od které by to málokdo čekal: Norsko. Tamní vláda nepodporuje nákup elektroaut přímými příspěvky, jak to u nás navrhuje ministr Mládek, ale nepřímými nástroji. Zatímco koupě vozu se spalovacím motorem je spojena s jednorázovým poplatkem ve výši až 25 procent ceny vozu a následnou každoroční ekologickou daní, aut na elektrický pohon se to netýká.

Čtěte také

Na to promptně zareagoval americký výrobce elektroaut Tesla, který po celé zemi vybudoval síť dobíjecích stanic a majitelům vozů vlastní značky garantuje neomezené bezplatné dobíjení. Výsledek na sebe nedal dlouho čekat: za první pololetí se elektrovozy podílely na celkovém prodeji aut jednou třetinou, nárůst oproti loňskému prvnímu pololetí je 41 procent. Norským příkladem se už inspirovalo Nizozemsko, Francie, Chorvatsko nebo Japonsko. Další státy se jeden za druhým přidávají.

Jestliže chce ministr Jan Mládek podpořit nákup auta s elektrickým nebo plynovým pohonem 40 tisíci korunami, je to nepochybně pro rozvoj čisté mobility dobrá zpráva. Uvedená částka má vyrovnat nebo výrazně zmenšit rozdíl v ceně alternativních a klasických aut. Mnozí ale upozorňují, že to samo o sobě nestačí. Od nákupu elektroauta odrazuje kromě vysoké ceny také nedostatečná hustota dobíjecích stanic a dlouhá doba nabíjení.

Jan Mládek na briefingu ČSSD

Právě zde se ukazuje, jak důležité je provázání rozvoje elektromobility s rozvojem lokálních obnovitelných zdrojů. Má-li někdo solární panel s akumulátorem na vlastní střeše, má doma zároveň i dobíjecí stanici, kde může svůj vůz zdarma „natankovat“.

Inteligentní energetické systémy to umožňují nejen v rodinných domech, ale i ve velkých obytných nebo kancelářských budovách. Jedině tak je elektroauto opravdu čistým řešením, aniž by pouze přesouvalo produkci emisí někam jinam.

Čtěte také

A právě na to ministerstvo průmyslu jaksi pozapomnělo. Ministr Mládek se dokonce nechal slyšet, že elektromobilita má být řešením přebytku elektřiny, který Česko vyváží. Jinými slovy – tento přebytek, na evropském trhu stále obtížněji uplatnitelný, mají zaplatit čeští elektromotoristé.

Odtud je pak už jen krůček k úvaze, že máme-li rozvíjet elektromobilitu, musíme postavit nové jaderné reaktory. Jinak přece nebude čím ta auta nabíjet.

autor: Jakub Šiška
Spustit audio