Dakar

12. leden 2005

Z dakarské rallye letos nepřicházejí dobré zprávy. Nejprve postupně vypadly ze soutěže naše kamiony, což je škoda, ale takový už je sport. Pak těsně po sobě zahynuli dva motocyklisté. V pondělí na následky vnitřních zranění Španěl Pérez a včera si zlomil vaz Ital Fabrizio Meoni.

Oba při silvestrovském startu v Barceloně oznámili, že letos jedou Dakar naposledy, ale takto si závěr kariéry určitě nepředstavovali. O smrti Meoniho se jeho soupeři dozvěděli až v cíli a rozhodli se památku kolegy uctít vynecháním následující etapy. Pro řidiče automobilů a kamionů se ovšem program nemění. Statistika říká, že za sedmadvacet let, co se tato pouštní rallye jezdí, si vyžádala pětačtyřicet lidských životů. Místo o tragických náhodách lze tedy mluvit o železné zákonitosti. A při soutěži, ve které jde o život, nepochybně nejde o sport. O co tedy? Určitě o peníze a o reklamu značek, jako je KTM, za kterou jezdil dvojnásobný vítěz dakarské rallye Fabrizio Meoni.

Otázka, zda jsou soutěže jako Dakar sportem, anebo marketingovými akcemi, je zásadní. Spíše než sportovce připomínají lidé řítící se na motorce nebezpečnou pouští moderní gladiátory. To určitě nesnižuje úctu k jejich kuráži, vytrvalosti či dovednosti, ale upřímně řečeno, přihlížíme hazardu. Být Dakar sportovní disciplínou, smrtelné nehody by už dávno vedly k jeho zrušení. Jelikož se ale jedná o podnik sponzorovaný obchodníky s motorovými vozidly, záleží právě na úvaze zmíněných sponzorů, zda se jim vyplatí organizovat další ročník. Ohrožen by byl v případě, že by průzkum trhu prokázal, že kvůli smrti Fabrizia Meoniho poklesl zájem o motorky KTM. To se ale zřejmě nestane. Dá se naopak předpokládat, že i posmrtná publicita kolem tohoto výjimečného jezdce značce prospěje. Takový už je byznys.

autor: iho
Spustit audio

Více z pořadu