Co sledují sponzoři Petra Pavla? Nekupujeme si číslo na prezidenta, jen nejsme lhostejní, říká Barta
Druhé kolo boje o prezidenta Česka provází ostrá kampaň. Kromě diskuzí o válce a míru se tématem stali i lidé kolem obou kandidátů. Andrej Babiš poukázal na velké sponzory kampaně Petra Pavla s tím, že je naivní se domnívat, že nemají své zájmy. A Pavel vracel úder poukazem na spojení Babiše s firmou Agrofert.
Bývalý generál má za sebou pestrou směs pěti tisíc malých i velkých sponzorů.
Čtěte také
Podle Tomáše Richtera, který má financování Pavlovy kampaně na starosti, jednal tým s každým, kdo daroval přes 50 tisíc korun, osobně. Základním pravidlem je dárcům nic neslibovat.
„Stalo se mi u různých jednání, že jsem slyšel jistá přání. V tu chvilku pro mě ta jednání končila. Většinou šlo jenom o to, aby mohli mít telefon na příštího prezidenta“ říká Richter.
Nejvíc – dohromady šest milionů korun – poslala na prezidentskou kampaň Petra Pavla trojice podnikatelů z investiční skupiny Pale Fire Capital.
Klientelistický setup se nám příčí.
Jan Barta
„Číslo na pana Pavla nemám a myslím, že ho ani v budoucnu nebudu mít. Naší ambicí nebylo kupovat si číslo na budoucího prezidenta. Naše motivace vychází z toho, že nejsme úplně lhostejní k tomu, jak to u nás vypadá,“ uvádí zakladatel Pale Fire Capital Jan Barta.
Čtěte také
„My nejsme nijak navázáni na stát a byznys se státem... Máme asi 25 firem, z toho jedna z nich, mobilní rozhlas Munipolis, dodává na obecní úrovni poměrně laciný software ke komunikaci s občany. Takže nemáme jak potenciálně profitovat. Ani bychom něco takového nechtěli, protože takový klientelistický setup se nám příčí,“ říká Barta v pořadu Peníze a vliv.
Proč se další bohatí podnikatelé rozhodli finančně podpořit Petra Pavla? Mohli by z toho v budoucnu získat nějaké výhody? Pavlův soupeř ve druhém kole, poslanec Andrej Babiš, sponzory shánět nemusel. Kampaň mu financuje hnutí ANO, jehož je prvním a dosud jediným předsedou. Co je nyní jeho hlavním zdrojem příjmů, když celý svůj poslanecký plat posílá na charitu? A mohl by holding Agrofert nějak těžit z toho, kdyby se jeho zakladatel stal prezidentem?
Na to se v novém dílu pořadu Peníze a vliv ptá ekonomická analytička Českého rozhlasu Jana Klímová.
Související
-
Na soláry si počkáte i půl roku. Některé firmy si nabraly práci na sedm let dopředu
Zájemci o vlastní fotovoltaiku by si měli prověřit firmu, která jim instalaci a obvykle i vyřízení veškerých formalit nabízí.
-
Co dřív nevynášelo skoro nic, začíná být zajímavé aneb Jak investovat v časech recese
Poslechněte si další část podcastu Peníze a vliv. Nejnovější epizoda s ekonomickou analytičkou České rozhlasu Janou Klímovou a jejími hosty.
-
Díky cenovým stropům na energie zůstanou velké české firmy konkurenceschopné, říká Stanjura
Koaliční vláda Petra Fialy má nyní za sebou rok. Ten ale končí mírnou ekonomickou recesí. Co udělal ministr financí Zbyněk Stanjura pro to, aby to bylo lepší?
Čekání na prezidenta
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka