Co dějiny neodpustí
Britský premiér Tony Blair včera v americkém Kongresu řekl: "Dějiny nám odpustí, pokud se obvinění Iráku z držení zbraní hromadného ničení ukážou jako nepravdivá." Dějiny možná, ale sotva může totéž očekávat od veřejnosti, která v Británii a v USA uvěřila Blairovi a Bushovi, že Saddám Husajn může do čtyřiceti pěti minut odpálit rakety s jadernými a biologickými hlavicemi a na základě této hrozby většina politiků a občanů v USA a v Británii respektovala rozhodnutí svých vůdců vést válku.
Představa, že je možné dodatečně nahradit hlavní argument pro invazi a následnou okupaci ujištěním, že Irák bez Husajna bude demokratický, je představa naivní. Pokud totiž světu nehrozilo akutní nebezpečí a pokud se potvrdí sílící podezření, že Blair a Bush, respektive Dick Chainey, překroutili informace tajných služeb, aby si naklonili veřejné mínění, stále více Američanů a Britů bude pochybovat, zda v Iráku museli jejich vojáci umírat.
Tony Blair včera před americkými kongresmany také prohlásil: "Zůstaneme s iráckým lidem, který potřebuje naši pomoc." Nic proti tomu, ale ve světě je mnoho zemí, kde také brutálně vládnou diktátoři a nejsou předmětem podobného zájmu. Na jejich adresu včera britský premiér pouze poznamenal, že "kdo bude systematicky porušovat lidská práva a chartu OSN, nebude moci využívat stejných práv jako ti, kteří se jimi řídí".
O válkách s diktátory, které dodatečně omluví dějiny, nebyla řeč. Problémem Tonyho Blaira a stále více i George Bushe není to, že poslali vojáky odstranit diktátora, nýbrž to, že o situaci v Iráku neřekli lidem pravdu. Roste důvodné podezření, že lhali. A to se v demokratických zemích vnímá jako neodpustitelné pochybení, které mimochodem neodpouštějí ani zmíněné dějiny.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.