Čínské elektromobily se valí do Evropy. „Zdejší producenti jim nezvládnou cenově konkurovat,“ tvrdí odborník
Evropská komise spustila vyšetřování státních dotací, které Čína poskytuje svým výrobcům elektromobilů. Reaguje tak na expanzi čínských elektroaut do Evropy, která trápí evropské automobilky. Proč jsou čínské elektromobily o tolik levnější než ty evropské? Jak mají evropské značky na záplavu čínské konkurence reagovat? Není už pozdě? A nakolik zaostávání na poli elektromobility způsobili sami kapitáni evropských automobilek?
Čtěte také
Podle Lukáše Hataše, ředitele Asociace pro elektromobilitu, se evropské automobilky snažily co nejdelší dobu na trhu udržet spalovací motory, ale v Číně nastala masivní nadprodukce klasických fosilních aut i elektromobilů.
„V okamžiku, kdy na domácím trhu nemáte šanci auta prodat, se je snažíte dostat do celého světa. Problém není jen v rámci Evropy, ale i v rámci ostatních trhů, kde Čína meziročně i pětkrát znásobila export včetně fosilních aut,“ říká.
„Kdyby byla Evropa připravena zajistit veškeré dodavatelské řetězce, tak si myslím, že by ten problém nemusel vypadat takto neřešitelně jako dnes, kdy máme málo konkurenceschopných automobilek v tom nižším a středním segmentu,“ dodává.
Čtěte také
Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl tvrdí, že Čína ještě dlouhá desetiletí nebude stoprocentně elektromobilní. „Vidíme, že v Evropě se podařilo uspokojit první skupinu tzv. early adapters, lidí, kteří si to chtěli vyzkoušet, ale zároveň tu máme zákazníky, kteří jsou na něco zvyklí.“
Dodává, že přechod od jedné technologie ke druhé trvá nějakou dobu, zatímco v Číně jsou zákazníci ochotni jít do něčeho úplně nového. „To v Evropě prostě není, potřebujeme čas, abychom obměnu vozového parku zákazníkům vysvětlili,“ říká.
Připravenost a konkurenceschopnost
Čína má problém s exportem, protože měla nastavené výrobní cíle i pro domácí trh natolik vysoko, že nyní auta nemůže na domácím trhu udat, tvrdí Hataš.
„Bavíme se o milionech aut spalovacích, která sem jedou na export, a stovkách tisíc elektroaut měsíčně. Většina elektrobaterií se vyrábí v Číně, kde si díky tomu jsou schopni více ohlídat cenu než evropské automobilky, které jsou v tomto případě spíš nákupčími.“
Čtěte také
„A pokud evropští zákazníci měli elektromobil za něco drahého a s malým dojezdem. Dnes, když si ho půjdou koupit, dostanou vozidlo s dojezdem 500 km a více. A dostanou ho za cenu prakticky shodnou nebo velmi podobnou s adekvátním spalovacím autem. Ale na to ti evropští producenti nejsou připraveni,“ dodává.
Petzl nesouhlasí, podle něj budou schopni konkurovat. „Výrobní procesy Evropy a Číny jsou víceméně podobné. Evropský autoprůmysl není méně konkurenceschopný, spíš vnímáme, že se regulatorně střílíme do nohy opatřeními typu navýšení cel na bateriová vozidla, což je zbytečné,“ říká.
Současný cenový rozdíl se pohybuje okolo stovek tisíc korun. Petzl přesto věří, že evropská elektroauta budou schopna konkurovat cenou těm čínským. „Zároveň je nutné si uvědomit, že vše není jen o ceně, ale o tom, co za cenu dostáváte,“ tvrdí.
Poslechněte si celou debatu ze záznamu. Moderuje Karolína Koubová. Vysíláme v repríze.
Související
-
Co vědět, než si koupíte elektromobil? Kolik najezdíte a zda máte z čeho nabíjet
O tom, zda je elektromobilita budoucností automobilismu se vedou vášnivé spory. Pokud se rozhodnete, že si auto do zásuvky pořídíte, měli byste zvážit některé okolnosti.
-
U nás se elektromobil emisně vyplatí až po najetí 130 tisíc kilometrů, uvažuje expert z ČVUT
Evropská unie směřuje k uhlíkové neutralitě. Jedna z cest, jak toho dosáhnout, je přesednout z aut se spalovacími motory do elektromobilů.
-
Ondřej Houska: Green Deal jako jedna z příčin politických problémů mnoha evropských zemí
Greel Deal, neboli Zelená dohoda pro Evropu, je kromě svých ekologických dopadů „příležitost k udržení naší budoucí prosperity“, prohlásila předsedkyně Evropské komise.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.