Ministři EU schválili novou emisní normu Euro 7. „Automobilový průmysl bude mít víc času na přípravu,“ chválí Kupka
K pondělku upínali výjimečnou pozornost zvláště kapitáni automobilového průmyslu. Členské země Unie, přesněji řečeno Rada ministrů odpovědných za konkurenceschopnost, totiž schválily novou normu Euro 7, která stanovuje pravidla pro vypouštění emisí ze spalovacích motorů aut.
Pořad byl vysílán před rozhodnutím Rady Evropské unie.
Čtěte také
Norma měla zlepšit vzduch, který dýcháme, ale vzedmula obrovskou vlnu odporu výrobců a politiků osmi zemí vedených Českem. Těm se podařilo tak trochu obrazně řečeno otočit unijním volantem a podle všeho norma zásadně zmírní.
Podle bruselské zpravodajky Českého rozhlasu Zdeňky Trachtové se diplomatům podařilo najít dostatečnou shodu, aby v pondělí návrh emisní normy prošel většinovým hlasováním.
„Skupina osmi států včetně Česka, která byla kritická vůči původnímu návrhu Evropské komise, přijetí emisní normy už nebude dál blokovat. Se současnou podobou návrhu nesouhlasí jiné státy,“ říká.
Nový návrh je mírnější
Oproti původnímu návrhu Evropské komise je současné znění emisní normy výrazně méně ambiciózní. „Maximální emise výfukových plynů by měly zůstat na úrovni stávajících pravidel, které vychází z emisní normy Euro 6,“ míní Trachtová.
Čtěte také
„Do návrhu to prosadila skupina zemí, ve které jsou kromě Česka také Francie, Itálie, Polsko nebo Slovensko. Další změnou, o kterou skupina usilovala a do současného textu prosadila, je prodloužení lhůt,“ dodává.
„Euro 7 mělo začít platit u osobních aut v polovině roku 2025, u nákladních o dva roky později. Kvůli námitkám automobilek se původní limit prodloužil na 30 měsíců od vstupu normy v platnost u nových typů osobních vozidel a 42 měsíců u stávajících aut.“
Změny
Nově by se měly začít měřit emise prachových částic z brzd a pneumatik, s čímž však Česko a další země nesouhlasí. Normu musí projednat Evropský parlament. „Hlasování by mělo proběhnout v polovině října. Poté začne vyjednávání o finální podobě emisní normy,“ uzavírá Trachtová.
Čtěte také
Ministr dopravy Martin Kupka z ODS se domnívá, že se ve skupině osmi zemí podařilo dosáhnout významného zjednodušení nového předpisu. „Vracíme se k emisním limitům normy Euro 6 v případě lehkých vozidel a osobních vozidel. Významně se také podařilo snížit nároky pro nákladní vozidla,“ tvrdí.
„Za správné pokládáme sledování emisí z brzd a pneumatik, také jsme přispěli k prodloužení lhůt, aby se průmysl mohl na nové podmínky připravit – pro nové typy platí 18 měsíců,“ dodává.
Poslechněte si celý pořad Ranní Plus v audiozáznamu. Moderuje Tomáš Pavlíček.
Související
-
Emise z dopravy a klima: Vědci nabádají politiky k budování měst krátkých vzdáleností
Začít místo autem cestovat vlaky nebo autobusy by mohlo podle odborníků z OSN ušetřit dvě tuny uhlíkových emisí za rok. Třeba Litoměřice zavedly cestování autobusem zdarma.
-
Kupka: Pokuty podle výše příjmů bych nepodpořil. Mechanismus vybodování vychází nejefektivněji
V ČR došlo od začátku roku k téměř 54 tisícům dopravních nehod. Zvykli jsme si na takový styl řízení, se kterým se nedá nic dělat, nebo něco změní nový bodový systém?
-
Kupka: Dálniční známka zdraží každý rok, vzhůru půjdou koncem roku i jízdenky na vlak
Cena roční dálniční známky pro motoristy by měla podle vládního úsporného balíčku od ledna zdražit zhruba o polovinu na 2300 korun, poroste ale i v dalších letech.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.