Chystá se RoboRace - špičkový závod elektromobilů bez řidiče

30. listopad 2015

Tvůrci vrcholné soutěže elektromobilů, tzv. Formule E, přišli s ještě radikálnější soutěží - koncem roku 2016 se odehraje podobný špičkový závod pro elektromobily bez řidiče - RoboRace.

Soutěž Formule E má již za sebou první závodní sezónu (což obnášelo 11 závodů v 10 městech, které proběhly mezi zářím 2014 a červnem 2015) a její druhá sezóna začala v říjnu 2015. Účastní se jí celkem 10 týmů, z nich každý má po dvou jezdcích. Každý jezdec může během závodu střídat dva vozy, pokud se v jednom právě vybijí baterie. Pravidla Formule E se v zásadě či v hlavních rysech podobají pravidlům tradiční “benzínové” Formule 1.

Tvůrci Formule E nyní chtějí jít dál a koncem roku 2016 uspořádat první analogické závody elektromobilů bez řidiče, tedy vozů plně autonomních, pod názvem RoboRace. Podobně jako u jiných špičkových soutěží, i Roborace bude laboratoří a testovací platformou pro nové vyspělé technologie. Závody Roborace se budou konat na stejných místech a ve stejných dnech jako závody třetí sezóny Formule E. I v kategorii autonomních elektromobilů bude soutěžit 10 týmů, přičemž každý z nich bude moci disponovat dvěma vozy.

Logo

Všechny vozy bude po strojírenské stránce vyvíjet firma Kinetik, která mj. vyrábí elektrické nákladní vozy pro britské silnice. Její zástupce Denis Sverdlov uvedl, že autonomní auta budou moci dosahovat větších zrychlení a větších rychlostí než elektromobily s lidskými řidiči, i když se tak možná nestane hned na prvních závodech. Závody RoboRace budou trvat jednu hodinu a zde dosahované rychlosti mohou překonat hranici 300 kilometrů za hodinu. Konstrukce autonomních aut bude zřetelně odlišná od lidmi pilotovaných “formulí”, protože nebude muset zohledňovat různé bezpečnostní požadavky. Místo prostoru pro řidiče zde bude více místa pro baterie. Lze také očekávat, že v rámci RoboRace použité technologie budou ještě více futurističtější a radikálnější než v případě vozů Formule E.

Soutěž RoboRace je zatím v raném stadiu vývoje, takže se zatím oficiálně nepřihlásily žádné týmy, ale její organizátoři přizvali k účasti všechny firmy a skupiny, které vyvíjejí nebo zkoušejí autonomní robotická auta bez řidiče, jmenovitě firmy Google, Uber, Continental a Bosh. Firma Kinetik vyrobila aplikační programové rozhraní pro ovládání vozů, tedy základní softwarovou vrstvu, ke které mohou další filmy “přikládat” vlastní řídící a rozhodovací algoritmy nebo s ní pracovat při simulacích. O soutěž RoboRace také projevili zájem někteří zástupci týmů z Formule E. Bude zajímavé sledovat, jak se budou vzájemně ovlivňovat technologie i styly jízdy z obou druhů soutěží - s lidskými řidiči i bez nich. Osobnostní faktor se pak zřejmě více posune od řidičů směrem k inženýrským profesím.

Zdroje: Wired, The Week, Formula E, Formulaspy.com, Guardian, Wikipedia

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka