Český ležák je nejlepší pivo, ale ještě máme daleko k prosazení se ve světovém měřítku, říká ředitel Budvaru

Petr Dvořák
Petr Dvořák

Na jaře to budou rovné dva roky, co se novým ředitelem národního podniku Budějovický Budvar stal Petr Dvořák. V pivovarském oboru byl už i dříve a ve výběrovém řízení mu nepochybně pomohlo i to, že byl mezinárodním šéfem marketingu značky Pilsner Urquell.  

„Budějovický budvar je nepřehlédnutelná ikona a navíc se ta pozice v průběhu výběrového řízení stávala čím dál tím zajímavější,“ vzpomíná Dvořák.  

Kvalita i hořkost z Česka

Když nastupoval, tak si jako svůj cíl dal vybudovat z českého ležáku samostatnou kategorii, přestože český ležák dal jméno celé skupině piv – pivům plzeňského typu, spodně kvašeným, dobře pitelným, vyznačujícím se řízem a hořkostí.

00529392.jpeg

„Jsme na dobré cestě, ale ještě máme daleko k tomu, abychom se ze světového měřítka prosadili. Podle mě je český ležák svým charakterem nejlepší pivo na světě tím, že umí zkombinovat vysokou pitelnost a má silné tělo. Ale řečí čísel má podíl na světovém trhu 0,15–0,2 %.“ I proto si dal Dvořák za cíl, aby hrál Budvar roli vlajkonoše a tvůrce image českého piva ve světě.

Pro Budvar je proto klíčový export. „Velmi zajímavě se rozvíjí asijské země a téměř ve všech západních je renesance řemeslných nebo craft piv. Tady má Budvar a české pivo určitě co říci, protože máme úžasnou kvalitu piva,“ vysvětluje Dvořák, který připomíná, že Budvar byl založen jako exportní pivovar. Renesance kvalitního piva na evropském trhu nejen zvedá zájem o řemeslné pivo, ale také inspiruje.

„Přemýšlíme o tom, jaké chuťové tóny v pivu jsou, a rozvíjíme naše portfolio, abychom byli zajímaví pro gastrosegment a právě na trh uvádíme Budvar 33.“ Název je odvozen od 33 mezinárodních jednotek hořkosti a je tedy jinak hořký než ležák, který známe. „Hořkost je daná žateckým chmelem Agnus, který má výraznější chuť. Na vyvážení této hořkosti pak používáme také typ sladu Crystal, který pochází z Anglie a používal se tradičně na piva typu ale.

Pivovar na historické pohlednici

Vrátit pití do hospod

Roční spotřeba piva je v Česku kolem 140 litrů na osobu (včetně kojenců a abstinentů). Celkem se u nás vypije přibližně 16 milionů hektolitrů piva za rok. Přesto si pivovary stěžují, že Češi méně chodí na čepované pivo a více pijí doma, a také více z plastu a plechovek. 

„Bez dobré značky nejste v hospodách a bez toho nemáte dobrou značku. V hospodách se tvoří názor na pivo, tam se o pivu diskutuje a pivovary tento trend sledují s obavami,“ říká Petr Dvořák, podle kterého se pivovary snaží podpořit pivo v gastronomii, třeba právě Budvarem 33.

Úplně nejlepší pivo je to, co vypijete v pivovaru. Pak už se jen kazí, tvrdí emeritní sládek Berka

Pivo (ilustrační foto)

Stejně jako se chléb nikdy nepřejí, tak se pivo nikdy nepřepije. Alespoň to tvrdí emeritní sládek plzeňského pivovaru Václav Berka.

Budvar sice má státní vlastnictví, ale musí fungovat jako komerční organizace. „Pohybujeme se totiž ve vysoce konkurenčním prostředí,“ upozorňuje Petr Dvořák. Ten se pravidelně schází s ministrem zemědělství Miroslavem Tomanem, se kterým spíše diskutuje strategii Budvaru.

A podniku se pod jeho vedením daří, protože v roce 2018 dosáhl historicky rekordních tržeb za pivo ve výši 2,569 miliardy korun. „Souvisí to i s naší strategií, kdy se chceme soustředit především na prémiové pivo,“ dodává ředitel národního podniku Budějovický Budvar.

Pořad je součástí série o úspěšných československých byznysových projektech. Další postupně najdete ZDE >>

Spustit audio
autoři: Robert Břešťan, Václav Pešička|zdroj: Český rozhlas

Související