C919 - nové čínské dopravní letadlo

29. únor 2016

Letadlo C919 čínské státní společnosti COMAC by mělo být pro Čínu přelomem, vedoucím posléze k technologické soběstačnosti čínské letecké dopravy a nezávislosti Číny na zahraničních dopravních letounech, zejména těch od firem Boeing a Airbus. Samozřejmě, ani při vývoji a prosazení letounu C919 na trhu se firma COMAC neobešla a neobejde bez spolupráce s řadou západních firem.

Název C919 je zkratkou jména COMAC 919, přičemž název firmy COMAC je zase zkratkou plného názvu The Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd. Firma COMAC je vlastněna čínským státem a vznikla v roce 2008.

Vývoj letounu C919 začal již před rokem 2010 a od roku 2011 v jeho rámci firma COMAC spolupracuje zejména s kanadským výrobcem letadel Bombardier a s irskou leteckou společností Ryanair. Při vývoji byla také zúročena spolupráce s firmou Boeing, která se týkala jiných letadel.

V současné době pomáhá firmě COMAC při procesu certifikace letounu C919 společnost Honeywell International, která se zavázala pro C919 dodávat řadu kvalitních nových dílů, aby bylo letadlo efektivnější. C919 bude vlastně prvním čínským letadlem, které má být vyráběno v opravdu velkých sériích.

Po stránce technické specifikace jde o úzký dvoumotorový proudový letoun podobné kategorie jako Boeing 737 nebo Airbus série A-320. Dovnitř se vejde podle druhu vnitřní úpravy 156-168 cestujících. Dolet stroje bude činit podle podtypu 4000 - 5500 kilometrů, při výškovém dostupu 12 kilometrů.

Cestovní rychlost se bude pohybovat kolem 830 kilometrů za hodinu. První exemplář C919 vyjel slavnostně z hangáru v listopadu loňského roku. V letech 2016-2017 bude vyrobeno v první fázi 10-20 kusů letounu, přičemž první zkušební lety se odehrají na přelomu let 2016 a 2017. Předtím budou provedeny všechny nutné pozemní testy a dolaďování systémů letadla. V letech 2018 až 2020 se pak zřejmě uskuteční první komerční dodávky a lety.

S výrobou letadel této řady počítá firma COMAC pro období následujících 20 let. Výrobce má už také uzavřeny smlouvy na prodej přes 500 kusů tohoto letounu, většinou s různými čínskými leteckými dopravci a firmami.

Čínské dopravní  letadlo C919 (2)

Výjimkou je dodávka 20 kusů pro součást koncernu General Electric, firmu General Electric Capital Aviation Services a dodávka 10 kusů pro thajské aerolinky City Airways. Celkem firma počítá v dlouhodobém horizontu s výrobou kolem 2300 kusů letounu C919.

V budoucnu chce firma COMAC vyvinout typy C929 a C939, které pojmou až 290 resp. 390 cestujících. Nelze sice čekat, že se čínské letouny rychle nebo snadno prosadí na mezinárodním trhu, např. na evropské či americké obloze, ale zdá se, že budoucnost na minimálně čínském trhu a na čínských vnitrostátních linkách mají jistou.

I zde budou ovšem konkurovat letadlům osvědčených výrobců Airbus a Boeing, což se projeví na finančních trzích. Cena letounu C919 by se měla pohybovat kolem 50 milionů dolarů, cena dnešních letounů stejné kategorie je přitom skoro dvojnásobná.

Zdroje: COMAC, IEEE Spectrum, Reuters, Bidness ETC, Fortune, Bloomberg, Amigobulls 1, Amigobulls 2

autor: Pavel Vachtl

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.