Bohdan Wojnar: Dokážeme vyrobit dostatek elektromobilů. Ale nikoho nedonutíme, aby je koupil

Bohdan Wojnar
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Bohdan Wojnar

Automobilový průmysl má pro Českou republiku zásadní význam. Zaměstnává asi 150 tisíc lidí, tvoří čtvrtinu českého exportu a významně se podílí na růstu HDP. Jaká je ale pravděpodobnost, že tomu tak bude i nadále?

„Pevně věřím tomu, že potenciál je tu velký. Je ale třeba pro to něco dělat, protože některá opatření mohou nést ovoce třeba až za 15 let,“ říká prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.

„V tomto odvětví pracují asi 3 % všech zaměstnanců, které tvoří 9 % celkového HDP. My chceme, aby tento podíl zůstal minimálně stejný, a proto se automobilový průmysl musí adaptovat na nejnovější trendy. Těmi je elektrifikace, využití dat pro digitální mobilitu a nástup autonomního řízení.“

Auta bez řidiče? Do 15 let


Závislost České republiky na automobilovém průmyslu není škodlivá, obavy jsou liché. Nesmíme ale usnout na vavřínech a opakovat si, že máme úspěchy a není třeba nic dělat. Tak to ne. Je třeba do toho vlaku nastoupit – a ten už ve světě vyjel ze stanice.Bohdan Wojnar

V Evropě se do těchto technologií investují desítky miliard euro, odpovídá to i významu automobilového průmyslu na kontinentě, který zaměstnává 12 milionů lidí.

A co v této oblasti dělá ten český? „Technologicky se dostáváme do situace, kdy jsme schopni nabízet stále větší množství elektrifikovaných vozidel – bateriových nebo na bázi různých typů hybridních motorů.“

Je ale otázka, jak na to zareaguje český zákazník. Ten podle Wojnara vyžaduje dobrou infrastrukturu, tedy možnost si vůz pohodlně dobít, a zároveň chce mít takový dojezd, aniž by musel přemýšlet, jestli mu cestou nedojde kapacita baterie. „Zákazník nemůže být přinucen, ale motivován. Musíme ho přesvědčit o tom, že je to ta správná volba. A tohle je ta nejtěžší část debaty.“

Podobné je to i s trendem autonomního řízení. „Musíme hovořit o lidských obavách a pracovat na legislativě. Je to postupný vývoj, nejde to udělat přes noc.“ Kdy tedy v běžném provozu uvidíme auta bez řidiče?

Toyota Prius upravená Googlem na "auto bez řidiče"

„Zhruba v horizontu 10 až 15 let, pokud se bavíme o stupni číslo 5. Ten konkrétně znamená, že můžete dát nohy z pedálů, ruce z volantu a zavřít oči. Je ale otázkou, zda budou taková auta jezdit všude, nebo jen na některých k tomu přizpůsobených úsecích.“ Kromě většího cestovního komfortu může autonomní řízení přinést i snížení nehodovosti, protože až 90 % nehod je dnes způsobených chybou řidiče.

Snižování emisí bude pokračovat

Budoucnost jistě přinese i nové typy pohonu, vedle elektrického například vodíkový. Co ale současné spalovací a zejména dieselové motory, o jejichž konci se v poslední době často mluví?

„Stále se objevují nová konvenční opatření, která dále snížují emise. V dlouhodobém horizontu ale bude klesat podíl těch klasických pohonných jednotek – cílem je nyní asi 25 % podílu elektrifikovaných vozů. Ale opakuji – výrobci to zvládnou, ovšem záleží, jak se nakonec zachová zákazník.“

Budou se v Česku stavět nové automobilové továrny? Jaké změny ve výrobě přinese Průmysl 4.0, tedy robotizace a automatizace výroby? A o které profese bude největší zájem? Poslechněte si celé Interview Plus >>