Antimonopolní úřad potřebuje reformu, systém je pomalý, tvrdí právník. Šéf úřadu: Tato změna není dobrá

3. březen 2025

Novela Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), kterou slibovala vláda Petra Fialy (ODS), pravděpodobně spadne pod stůl. Jeho předseda Petr Mlsna však vítá, že se změny odkládají až na příští volební období. „Novela je nedopracovaná,“ upozorňuje v Pro a proti. „V České republice průměrně trvá rozhodnutí o tom, jestli zakázka proběhla správně, pět měsíců,“ kritizuje Věnek Bonuš, právník ze spolku Lobbio.

Pane Mlsno, proč nepovažujete za problém, že se odkládá reforma vašeho úřadu?

Petr Mlsna: Už několik let konstatuji, že ta novela je nedopracovaná a nezaručuje, že skutečně dojde k zrychlení přezkumu veřejných zakázek. Hlavně reforma začíná od konce a řeší až přezkum Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Neřeší ale to, co předchází veřejnému zadávání.

Čtěte také

To znamená pomoc drobným zadavatelům zrychlit plánování některých velkých investičních akcí. Důležité je říct, že ročně se zadává zhruba 16 000 zakázek a na úřadě z nich skončí jedno procento. Devadesát devět procent zakázek se tedy v Česku odehraje na úrovni zadavatelů a dodavatelů, takže tu řešíme zcela marginální záležitost.

Pane Bonuši, vy jste tady, zatímco pan Mlsna odpovídal, nesouhlasně kroutil hlavou. Proč nerozumíte argumentům, že ta reforma byla nedodělaná?

Věnek Bonuš: Na úvod bych řekl, proč si myslím, že je ta reforma potřeba. V České republice trvá rozhodnutí o tom, jestli zakázka proběhla správně a podle zákona, průměrně pět měsíců. Zatímco v Německu je to 40 dní. To znamená, že Německo je třikrát až čtyřikrát rychlejší než my.

Když se podíváme na excesy, tak průměrně deset řízení trvá déle než rok a během toho není možné podepsat smlouvu a lidově řečeno kopnout do země. Když se podíváme na Německo, tak tam takové excesy vůbec nejsou. Nejdelší rozhodnutí tam v roce 2022 trvala 70 dní a v roce 2023 80 dní. Potřebujeme to tedy opravdu zrychlit.

Říká to i přezkumná směrnice. Článek jedna zavádí princip rychlosti přezkumu a že přezkum musí být co nejrychlejší.

I když je ta reforma podle předsedy antimonopolního úřadu nedopracovaná?

Bonuš: Není nedopracovaná. O reformě úřadu se tu mluví už v zásadě pět let a poslední dva roky probíhají velmi intenzivní práce. Byl vypracován zhruba 150 stránek dlouhý analytický materiál, byly vypořádány připomínky. S antimonopolním úřadem se dlouhodobě jedná a řada připomínek byla zapracovaná.

Přebyrokratizovaný systém

Pane Mlsno, co je na té reformě z vašeho pohledu nedodělaného?

Mlsna: Myslím, že to přesně ukázal pan Bonuš. Tady se vytrhávají věci z kontextu. Pokud se budeme inspirovat Německem, tak tam se přezkoumávají pouze nadlimitní zakázky nad 140 milionů a zakázky pod tímto limitem nikdo nepřezkoumává.

Čtěte také

V Německu se tedy přezkoumává menší počet případů a mnohem více jich řeší civilní soudy, kdy se žaluje čistě náhrada škody. Autoři té novely tedy hrají takové právní puzzle, kdy si vezmou kousek systému, který se jim líbí, a chtějí ho naroubovat do českého systému.

Pane Bonuši, co říkáte na argument, že nemá smysl srovnávat českou a německou situaci? Protože německý antimonopolní úřad neřeší tolik případů jako ten český…

Bonuš: Pan předseda řekl, že německý úřad řeší pouze nadlimitní zakázky, takže to srovnání není možné. To je nesmysl. Říká tím v podstatě to, že se řeší pouze složitější zakázky, to ale znamená, že je schopen ty nejsložitější zakázky dělat takto rychle.

A ano, český antimonopolní úřad přezkoumává více zakázek, ale to je jen otázka kapacit. V Německu na to fungují dvě komise, tak u nás postavme víc komisí. Tady není problém v tom, že bychom měli málo kapacit, ale v tom, že je ten systém přebyrokratizovaný.

Jak je na tom Česko se složitostí státních zakázek? Kam v tomto tématu spadají zájmy podnikatelů? Neodrazuje fungování úřadu podnikatele? Poslechněte si celé Pro a Proti, moderuje Lukáš Matoška.

autoři: Lukáš Matoška , hof
Spustit audio

Související