Aféry ve Volkswagenu

2. srpen 2005

Dne 1. srpna 2005 skončil ve firmě Volkswagen po několika aférách jeden z nejznámějších německých manažerů Peter Hartz, po kterém se jmenují i všechny reformy německého kancléře Gerharda Schrödera. Důvod odchodu je zřejmý, dva jeho zástupci byli zapleteni do nejrůznějších podvodů a manažer vzal odpovědnost na sebe.

Co se vlastně ve firmě, která vlastní i naši mladoboleslavskou Škodovku, stalo? Odpověď zní: Tato polostátní firma, vývěsní štít Německa, začala prodělávat. a ocitla se v červených číslech. Kromě toho vyšlo najevo, že na úkor VW si její manažeři užívali jak v nevěstincích, tak zakládali fiktivní firmy, které pak pro ně pracovali a jejichž výtěžek kasírovali. Skandál začal právě u nás v Mladé Boleslavi, odkud byl na hodinu propuštěn člen představenstva Helmut Schuster. Byl to právě on, kdo zakládal fiktivní firmy a vedl v Praze luxusní život za peníze, které odčerpal z Volkswagenu.

Podle časopisu Der Spiegel se mu v našem hlavním městě přezdívalo Lambo-Schuster, protože jezdil drahým autem značky Lamborghini. Podle informací Volkswagenu, takové auto by si jen ze svého platu nemohl nikdy dovolit. Současně je tento bývalý manažer ještě podezřelý i z toho, že bral od dodavatelů z Polska provize.

V Německu zase odstoupil z vysoké funkce Klaus Volker kvůli tomu, že se podílel jako spolumajitel na jedné z fiktivních firem kolegy Schustera. A Hartzův další podřízený Gebauer se prý, dle předběžných zjištění, obohatil o 780 000 eur. Nemusel totiž vykazovat účty a stačilo mu, když na čistý papír napsal, že vydal třeba 6880 eur v zájmu podniku, jak napsal časopis Der Spiegel. Z těch peněz byly placeny nejen návštěvy nevěstinců, ale i viagra, a to nejen u nás, ale i v Indii, kde se bude stavět pobočka.

Při prověrkách se rovněž provalilo napojení polostátní firmy na politiky. Zdá se, že firma Volkswagen platila jak předvolební kampaň ministerského předsedy z Dolního Saska Christiana Wulffa z CDU, který je členem dozorčí rady, ale že díky různým poradenským smlouvám byli placeni i funkcionáři sociální demokracie, které si firma potřebovala zavázat, a to dokonce po celá desetiletí.

Sanaci poškozené značky i restrukturalizaci dostal nastarost Wolfgang Bernhard, který již v minulých dnech zveřejnil hlavní směr budoucích změn: Za prvé firma Volkswagen nevidí už hlavního konkurenta v Mercedesu, jehož výrobky v poslední době vykazují značnou poruchovost, ale v Toyotě, které se podařilo produkovat auta stejných tříd s vyšší kvalitou a za menší cenu.

Za druhé zvýšené náklady u Volkswagenu jsou způsobené hlavně častějšími garančními opravami, proto bude docházet u všech firem tohoto koncernu k více průběžným kontrolám a ne pouze ke kontrole výstupní. Náklady na preventivní kontrolu jsou nižší, než náklady na garanční opravy, které jsou pro zákazníky zdarma.

Za třetí, zavřou se - jak se dalo z týden starého diplomatického vyjádření očekávat - méně rentabilní provozy. Již se hovoří konkrétně o továrnách v Belgii a ve Spojených státech, které jsou ztrátové.

Spustit audio