Zvláštní baktérie v antarktickém jezeře Vostok

8. březen 2013

V květnu roku 2012 odebrali ruští antarktičtí výzkumníci poprvé v historii vzorky vody z podzemního ledovcového jezera Vostok. Toto jezero obsahuje ekosystém dlouhodobě zcela odříznutý od okolního světa. Vzorky z ruského vrtu nejdříve vypadaly jako “mrtvé”, nyní se v nich však podařilo identifikovat vědě doposud neznámý typ baktérií.

Ruský genetik ze Sankt Petěrburgu, Sergej Bulat, prohlásil, že tyto baktérie jsou velmi odlišné od všech ostatních známých baktérií. Maximální genetická shoda jednoho typu z jezera Vostok s jinými doposud vědě známými baktériemi činí 86 %, což fakticky znamená, že jde o neidentifikovaný druh. Míra shody menší než 90 % totiž znamená, že se jedná o neznámou baktérii. Vědci zatím nebyli ani schopni zjistit, které dnešní baktérie by mohly být vývojovými potomky těchto baktérií z minulosti. Zatím tedy neznámá baktérie vypadá trochu jako kdyby byla “z jiného světa”.

Ruský tým se loni na jaře dostal pomocí vrtu přes 4 km tlustou vrstvou ledu až k obrovskému vodnímu rezervoáru jezera Vostok, které nemělo kontakt s okolním světem nejméně po milion let. Jezero Vostok je přitom největším antarktickým jezerem, které se nachází pod ledovcovým příkrovem. Vědci se chystají nabrat nové vzorky z jezera Vostok v květnu tohoto roku, aby mohli dosavadní výsledky testů potvrdit. Potvrzení, zpřesnění a správné zařazení tohoto objevu bude výrazným úspěchem pro studium extrémních forem života na Zemi, ale možná i pro hledání exotických forem života jinde ve vesmíru.

Zdroje: PhysOrg, Discovery.com