Zuzana Válková: Jak na výrobu smrtícího drbu
Nikdy jsem na tu poznámku nezapomněla, ale její čas přišel o dva roky a jednu pandemii později. „Napsali jsme s manželem knihu o klevetách, fámách a čarodějnictví,“ zmínila se mi na podzim roku 2019 americká antropoložka Pamela Stewart. Bylo to při pracovním rozhovoru, z jakého člověk odchází obohacený, ale taky trochu zničený: ze všeho toho soustředění.
Z úcty k lidem, kteří jsou doma v Číně, stejně jako na Papui Nové Guineji. Ale hlavně z toho, jak jejich posluchač neustále naráží na něco, o čem předtím nepřemýšlel.
Čtěte také
„Fámy a drby jsme ve studii propojili s dalšími způsoby, jak někomu uškodit na dálku,“ pokračovala paní Stewart a bylo vidět, že nemá na mysli situace, kdy se člověk hluboce zasoustředí, pronese kletbu v ďáblově řeči a zabodne špendlík do panenky z šustí. S autoritou vědkyně, která týrání panenek možná doopravdy viděla, naznačila, že některé typy magické praxe v 21. století nezmizely. S trochou nadsázky se dokonce dá říct, že s moderními technologiemi se černokněžníkem z jezerní slatě může stát kdokoliv.
Konečně držím v ruce útlou knihu, o které tehdy byla řeč. Antropologové Pamela Stewart a Andrew Strathern v ní líčí důsledky strachu, podezřívavosti, klevet a zlé vůle v čarodějnických procesech ze 17. století. Ukazují, jakou roli hrály pomluvy, domněnky i naprosté lži ve složkách tajné policie.
Nepřítel má své cíle a metody
Vysvětlují, že v případě katastrofických událostí, jakou byl například útok na Světové obchodní centrum z roku 2001, bylo kvůli panice obyvatel z neověřených zpráv nutné zřizovat speciální telefonické linky.
Čtěte také
Vědci zmiňují fámy, které dokázaly ochromit nadnárodní firmy. Třeba výrobce tenisek podezřelého z podpory apartheidu. A výrobce limonád z toho, že do nich přidává jed. Jinými slovy dokladují, že uřknutí, kterého jsme se báli před staletími, existuje. Zrušili jsme nejspíš jen ty hořící hranice.
Z jejich knihy se dokonce dá vyčíst jakési schéma výroby smrtícího drbu: v jeho jádru obvykle stojí neštěstí, se kterým se neumíme vyrovnat. Obklopují ho nejasnosti. V jeho blízkosti se ovšem příhodně vyskytuje osoba, která nám byla podezřelá už dávno: Takový divný člověk, tenhle pan Vopička, viďte? Podezření, že má v tragédii prsty, mu sice můžeme sdělit do očí, ale obvykle bývá jednodušší vyslepičit ho někomu jinému.
Čtěte také
Skupina znepokojených občanů se pak v posuzování jeho viny řídí vlastní ideologií, tím, co považuje za mravné, co je v souladu se státní nebo s náboženskou politikou. Každý člověk navíc soudí podle toho, jaký je sám: čeho se bojí a co si přeje. Jak to pak celé dopadá? I když „podezřelý“ vyvázne bez trestu, často musí žít s nařčením, kterého se už nikdy nezbaví.
V 21. století ovšem slova jako drb nebo fáma nepůsobí dost závažně. Částečně jsme je nahradili ušlechtilejším pojmem „dezinformace“. Možná v tom hraje roli i pocit, že když dáme problému nové jméno, najdeme proti němu lepší obranu. Jenže slovo dezinformace implikuje, že i náš nepřítel je chytřejší. Že je dokonce organizovaný: má své cíle, metody a dokáže se za nimi šikovat.
To se s prachobyčejnou drbárnou a fantazírováním na sociálních sítích nedá srovnat, viďte?
Autorka je publicistka, působí na FF UK
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.