Zdražování papíru přichází ve vlnách, velká poptávka je i po ubrouscích, kartonech či lepenkách, popisuje ředitel Breburda

10. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Lepenka, kartón, krabice, papír, odpad

Tiskárny letos zažívají netradiční situaci. Na trhu chybí papír, což se v novodobé historii ještě nikdy nestalo. Materiál je nedostatkovým zbožím po celé Evropě a české podniky proto čelí dlouhým čekacím lhůtám. Poptávka po papíru, a nejen po tiskovém, se totiž zvedla celosvětově.

Čtěte také

„V poslední době se nám rozmohl takový nešvar: domluvené dohody a podepsané smlouvy přestávají platit. Vůbec tak nevíme, za co a jaký materiál kdy dostaneme. Poslední informace od dodavatelů jsou, že nějaký papír nám někdy přijde a cenu se dozvíme, až když papír přivezeme. S tímto pracovat a kalkulovat zakázky pro nakladatele, vydavatele časopisů, spotřebitelé polygrafických výrobků apod., je šílené,“ říká Jan Gloser, vedoucí obchodního oddělení HRG tiskárny v Litomyšli.

Problém s nedostatkem papíru řeší i majitelka nakladatelství versus Veronika Benešová Hudečková, která chtěla letos vydat několik nových už nasmlouvaných knih, ale počet titulů musí omezit.

„Letos jsme se rozhodli realizovat jen ty, na které máme dotace a které realizovat musíme. Jinde jsme se domluvili, že nic nespěchá natolik, aby to nepočkalo do příštího roku. Než se situace uklidní. Protože tiskárny nejsou schopné garantovat termíny, nemají materiál a je tu problém i s cenou.“

Zdražování ubrousků a kapesníků?

Zdražování přichází ve vlnách, což potvrzuje i jedna z největších distributorských firem papíru v Česku, společnost Igepa. Podle jejího generálního ředitele Petra Breburdy to souvisí hlavně se skokovým nárůstem poptávky po papírovém zboží.

Rotačka - válce s barvou

„Co se teď opravdu skloňuje, je skutečně velmi dynamický růst. Roli hraje jakési postcovidové období, kdy dochází k obrovskému oživení poptávky podle typu produktů. A nárůsty jsou 20 až procent,“ říká generální ředitel Petr Breburda.

„Co roste, jsou hygienické věci typu ubrousky, kapesníčky a s rozvojem e-commerce a e-shopů a logistiky vůbec, je větší i spotřeba kartonů a lepenek, kde se spotřebovává recyklovaný papír.“

Podle ředitele hraje roli také obtížná doprava ze zahraničí, která už několik měsíců vázne. „Další je vliv Číny a její obrovské zdražení kontejnerů, a to včetně nedostatku kontejnerů lodní přepravy. Čína neexportuje na americký kontinent a velmi omezeně do Evropy, takže evropské papírny začínají hledat lepší trhy. Jde nám sem prostě menší množství suroviny,“ uzavírá Breburda.

Poslechněte si celé Zaostřeno Zuzany Švejdové.

Spustit audio

Související