Z každého eura cent pro Česko. Německá pomoc ekonomice nám přinese miliardy, říká ekonom Bureš

2. červenec 2020

Německo na půl roku přebírá předsednictví Evropské unie. Prioritou je především řešení hospodářských následků krize způsobené epidemií nemoci covid-19, Berlín se ale nechce vzdát ani dalších témat.

„Znovu silná Evropa, to je naše motto. Nejde jen o koronavirus, máme strategické problémy, u kterých musíme společně hledat řešení. Patří sem digitalizace, klima a sociální soudržnost. Navíc musíme udělat své domácí úkoly – evropské finance a brexit,“ uvádí německý velvyslanec v České republice Christoph Israng.

Německo bude mít jediný velký domácí úkol, a tím je nastartování německého průmyslu. A téměř všechny země Evropské unie jsou na něm závislé.
Otto Daněk, místopředseda představenstva Asociace exportérů

„Platí, že předsednictví už není tak viditelné a neurčuje agendu tolik jako před Lisabonskou smlouvu, ale pokud je nějaká země schopná v zákulisí domlouvat kompromisy a prosazovat témata, tak je to právě Německo,“ míní analytik Českého rozhlasu Filip Nerad.

Zároveň ale upozorňuje na to, že s německým předsednictvím jsou spojena až přehnaná očekávání – bez spolupráce s ostatními státy v Evropě nic nezmůže ani země o velikosti Německa.

Z každého eura cent pro Česko

Česko a Německo jsou hospodářsky silně provázány, velkou část obchodní výměny ale tvoří automobily. „Automobilový sektor určitě je v ohrožení – automobilky, strojaři a částečně stavaři pociťují výpadky poptávky, protože domácnosti a firmy odkládají výdaje,“ varuje hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš.

Čtěte také

Příležitost vidí v programech německé vlády na záchranu ekonomiky, které mohou mít pozitivní dopady i na Česko. Jedno euro investované v Německu přinese Česku přibližně jeden eurocent:

„To na první pohled není hodně, ale záchranné balíky pro německou ekonomiku jsou násobně větší ty české. Poslední balík má hodnotu 100 miliard eur, takže k nám na nové přidané hodnotě přiteče až miliarda eur.“

Překážkou pro ekonomickou obnovu se ale může stát snaha o ekologičtější dopravu – s regulacemi se přitom automobilky potýkaly už před krizí. Pokud nebude přijato tradiční šrotovné, nebo se budou výhody vztahovat jen na elektromobily, nebude to mít na automobilky podle Bureše „zdaleka tak pozitivní dopad“.

Celý speciál Jana Bumby si můžete pustit ze záznamu.

Spustit audio

Související