Z každého eura cent pro Česko. Německá pomoc ekonomice nám přinese miliardy, říká ekonom Bureš
Německo na půl roku přebírá předsednictví Evropské unie. Prioritou je především řešení hospodářských následků krize způsobené epidemií nemoci covid-19, Berlín se ale nechce vzdát ani dalších témat.
„Znovu silná Evropa, to je naše motto. Nejde jen o koronavirus, máme strategické problémy, u kterých musíme společně hledat řešení. Patří sem digitalizace, klima a sociální soudržnost. Navíc musíme udělat své domácí úkoly – evropské finance a brexit,“ uvádí německý velvyslanec v České republice Christoph Israng.
Německo bude mít jediný velký domácí úkol, a tím je nastartování německého průmyslu. A téměř všechny země Evropské unie jsou na něm závislé.
Otto Daněk, místopředseda představenstva Asociace exportérů
„Platí, že předsednictví už není tak viditelné a neurčuje agendu tolik jako před Lisabonskou smlouvu, ale pokud je nějaká země schopná v zákulisí domlouvat kompromisy a prosazovat témata, tak je to právě Německo,“ míní analytik Českého rozhlasu Filip Nerad.
Zároveň ale upozorňuje na to, že s německým předsednictvím jsou spojena až přehnaná očekávání – bez spolupráce s ostatními státy v Evropě nic nezmůže ani země o velikosti Německa.
Z každého eura cent pro Česko
Česko a Německo jsou hospodářsky silně provázány, velkou část obchodní výměny ale tvoří automobily. „Automobilový sektor určitě je v ohrožení – automobilky, strojaři a částečně stavaři pociťují výpadky poptávky, protože domácnosti a firmy odkládají výdaje,“ varuje hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš.
Čtěte také
Příležitost vidí v programech německé vlády na záchranu ekonomiky, které mohou mít pozitivní dopady i na Česko. Jedno euro investované v Německu přinese Česku přibližně jeden eurocent:
„To na první pohled není hodně, ale záchranné balíky pro německou ekonomiku jsou násobně větší ty české. Poslední balík má hodnotu 100 miliard eur, takže k nám na nové přidané hodnotě přiteče až miliarda eur.“
Překážkou pro ekonomickou obnovu se ale může stát snaha o ekologičtější dopravu – s regulacemi se přitom automobilky potýkaly už před krizí. Pokud nebude přijato tradiční šrotovné, nebo se budou výhody vztahovat jen na elektromobily, nebude to mít na automobilky podle Bureše „zdaleka tak pozitivní dopad“.
Celý speciál Jana Bumby si můžete pustit ze záznamu.
Související
-
Prouza: Proč to u piva šlo, ale u potravin vláda tvrdí, že by je nižší DPH nezlevnilo?
Svaz obchodu a cestovního ruchu navrhuje snížit DPH na potraviny na 10 %. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) návrh odmítá s tím, že by rozdíl zůstal obchodníkům.
-
Pomoc ekonomice má být plošná, jednoduchá a rychlá, žádá šéfka TOP 09
Tým KoroNERV-20 tvrdí, že vláda zatím vyplatila ze slíbených 277 miliard korun na pomoc hospodářství jen 43 miliardy. Pomáhá vláda českému hospodářství dostatečně?
-
Nebezpečí pro ekonomiku? Lidé se bojí konce světa a šetří, varuje viceprezident Hospodářské komory
K Bořivojovi Minářovi se přidává i šéf odborů Josef Středula: „Pokud lidé nebudou ochotni utrácet, bude se situace jen zhoršovat,“ upozorňuje.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.